Kan det vara markozon?

Hej! Jag bori Malå i södra Lappland och vi har under morgontimmarna  en blåaktig dimma som senare under dagen försvinner. Kan det vara markozon?

Kommentarer

  • Hej,

    Via denna länk kan du se den senaste tidens mätningar av marknära ozon
    https://www.ivl.se/sidor/omraden/miljodata/aktuella-halter-i-luft/ozon-diagram.html
    under diagrammet kan du bocka i eller ur stationer för att underlätta läsningen.

    Tyvärr kan jag inte säga med säkerhet om den blåaktiga dimma du sett skulle bero på ozon eller inte. Jag skulle dock inte tro det. Halterna av marknära ozon är trots allt låga i jämförelse med övrigt som luften innehåller och för att påverka synintrycket genom absorption eller spridning på kort avstånd (någon kilometer) krävs nog mycket höga halter eller att det är partiklar med i spelet. Men som sagt jag kan inte utesluta det.
    Med vänlig hälsning,