Varför är vattnet så kallt i Grisslehamn?

Hej! Hur kommer det sig att vattnet utanför Grisslehamn är så kallt jämfört med andra delar av Östersjön och då speciellt i närheten av Stockholm?
I år har temeraturen inte orkat över 15,5 grader i juli och med fyra dagar i rad med endast 11 grader. Förra sommaren hade vi en topp på 17 grader i juli under en dag medan övriga dagar i juli alltid låg på15 grader eller kallare.

Kommentarer

  • Hej Björn, troligen rör det sig om uppvällning.

    På ostkusten en effekt av ihållande vindar mellan väst och syd. Det varmare ytvattnet transporteras då bort från kusten och kallt, mer djupliggande, vatten transporteras upp till ytan. Detta gäller främst i områden med lite större djup eller närhet till större djup, stora grundområden påverkas inte på samma sätt då oftast hela vattenkolumnen där är relativt varm.

    Exempel skulle kunna vara öster om Grisslehamn där det blir djup ganska snabbt och man kan förvänta sig att uppvällning förekommer, väster om Grisslehamn är det betydligt grundare områden och där får man antagligen inte några uppvällningsfenomen alls. Alltså kan man förvänta sig kallare vatten och lite större svängningar i temperatur öster om Grisslehamn och varmare och mindre temperaturvariationer på västsidan.

    Lite mer om uppvällning finns att läsa på vår hemsida: http://www.smhi.se/kunskapsbanken/oceanografi/u...

    Uppvällning är ett ganska vanligt fenomen, tex den kända uppvällningen längs Sydamerikas västkust som för upp kallt och näringsrikt vatten till ytan och medför en enorm biologisk produktion och ett bra fiske.

    Vänliga hälsningar, Örjan Bäck, Oceanograf