Kallt i Kalmar.

Varför är det ofta så mycket kallare i Kalmar än i närliggande orter. Idag var det +4C kl 05:00 medan övriga i södra Götaland låg på 10-14C.
Bör man inte byta plats på mätstationen på fältet?
Det har varit så i minst 20 år.
Hälsningar Stig Schyffert / Öland.

Kommentarer

  • Hej!

    Det är riktigt att morgonen den 13 oktober var rätt kylig på Kalmar flygplats, temperaturen gick som lägst ner till +3.4 grader. Och flera morgnar under oktober har varit kallare än så, exempelvis 19 oktober med 2.7 minusgrader.

    Statistiskt sett är nog flygplatsen ändå någorlunda signifikant för området, dock ska man minnas att flygplatser ofta blir relativt kyliga jämfört med omgivningarna. Under åren 1997-2014 har vi tillgång även till Trafikverkets mätningar vid Ölandsbron, och en jämförelse ger +7.8 grader som medeltemp vid flygplatsen och +8.2 grader vid bron.