Kall torr luft, men ändå snö varje dag.

Hej SMHI, jag ska först säga att normalt tycker jag era prognoser stämmer bra. Men i vinter har det varit lite si och så. Jag är privatpilot och flyger mycket och är därför intresserad av vädret på ett påtagligt sätt. Ett exempel på att prognosen inte stämmer är från 24/2. Jag och en kompis flög då från Bollnäs, där jag bor, till Årsunda utanför Sandviken. Jag ringde meteorologen på morron för säkerhets skull och han sa att väderläget var stabilt och att ingen snö var att vänta utom möjligen söder om Gävle. Jag tänkte att det kan jag bevaka under dan och flyga hem om det börjar synas i söder. Men under dan mulnade det på och när vi skulle flyga hem var det gränsfall så vi startade för att se från ovan hur det såg ut och med möjlighet att gå tillbaks och övernatta i Storvik. Men det gick bra och vi kom hem. Men det som inte stämde var att det var lätt snöfall hela vägen och även norr om Bollnäs. Det jag inte förstår är varför det inte är klart väder nu. I min ingenjörsvärld kommer luften från Sibirien, och är minus 60 grader när den startar färden och därmed extremt torr i absoluta termer. När den sen värms upp borde även den relativa fuktigheten minska och vi skulle ha sol och fint. Beror det enbart på att Östersjön är isfri söder om Sundsvall eller finns det en annan förklaring?
PS Igår sa ni att det skulle bli sol på lördag i Bollnäs, idag säger ni snö. Men jag tror på sol iaf ;=).DS

Kommentarer

  • Hej,
    Såhär års är luft österifrån generellt väldigt torr och kall. Dock finns alltid en inversion (temperatur ökar i höjdskiktet) några tusen fot upp (vanligtvis runt 5000 FT) där fukt samlas. Transport över Östersjön/Bottenhavet ger tillskott på fukt och via konvektion hamnar den fukten under inversionen. När det är så kallt som det har varit medgör mikofysiken att det lätt bildas snöflingor som faller ned. Mest snö faller kustnära men inlandet får också lite snöfall ur sådana moln. Det är svårt att veta hur mycket fukt som samlas i inversionen och därför blir molnprognosen extra svår. Det leder också till svårigheter att säga var det kommer att snöa.
    När man som meteorolog briefar en pilot i sådan lägen är det bra att prata om "torrsnö" eftersom förhållanden som dessa inte medger risk för isbildning utanför moln. Om du skulle flyga i molnen under inversionen finns dock risk för isbildning.
    Hoppas detta ger en förklaring trots en del facktermer. Fråga gärna igen om det blev för mycket fackspråk.

    Med vänlig hälsning,

  • Hej igen. Det du skriver "Dock finns alltid en inversion (temperatur ökar i höjdskiktet) några tusen fot upp (vanligtvis runt 5000 FT) där fukt samlas. "
    Menar du att detta sker i den luft som kommer från öster eller menar du att det är en statisk läge över Sverige. Om det är dynamiskt är det då bara fukten från Östersjön som ger moln? I så fall skulle molnen försvinna om Bottniska viken vore frusen? Jag minns en gång för några år sen med en liknande situation när luften kom österifrån men då var det helt molnfritt i veckor.
    Mvh
    Ön
  • Hej,
    Ibland finns det mycket fukt och moln under inversionen även fast luften kommer från öst. Ibland är det inte tillräckligt med fukt i inversionen för moln. Säkert är i alla fall att transporten över öppet hav (temp havsyta  ca 0 eller några plusgrader) ger ett tillskott av fukt som via konvektion hamnar under inversionen. Det finns många faktorer som påverkar om det blir moln eller inte och snö eller inte. Oftast ger små skillnader stor påverkan. Det är därför svårt att svara generellt. Är inte säker på vad du menar med statiskt och dynamiskt i detta läge. Moln kan finnas under inversionen när luften kommer österifrån, fukten som tillförs av havet ger då oftast nederbörd. I inlandet kan hävning trigga nederbörd i form av snö vilket medför att luften blir torrare och molnen löses upp. Precis som du skriver så kan luften från öster vara väldigt torr och kall, om havet då är fruset bildas inga moln. Havet kan ju vara öppet också men då måste luften vara väldigt torr om det inte ska bli några moln vilket också händer ibland. Inversionen vill jag påstå finns alltid där som ett naturlig del i strålningsbalansen vintertid.

    Med vänlig hälsning,