Var finns information om jordens totala koldioxidutsläpp?

Hej,
kan ni tipsa mig om var jag hittar information om jordens totala koldioxidutsläpp och hur det ser ut fördelat på olika källor. Jag har t.ex. mött påståendet att världens kossor släpper ut mer än allt flyg. Hur mycket av de totala utsläppen (%) kommer av världens bilkörning? Hur ser balansen ut? Av allt som släpps ut, var hamnar det? Bara en liten del i atmosfären?

Kommentarer

  • Hej!

    Jag skulle vända mig till IPCC, Intergovernmental Panel on Climate Change som sammanställer data om klimatförändringar.

    På hemsidan för US Environmental Protection Agency finns också en beskrivning av hur fördelningen av koldioxidutsläpp ser ut globalt Klicka här för att komma direkt till sidan om hur fördelningen ser ut mellan olika sektorer så som transport etc.

  • Hej,

    tack för svaret. Det finns mycket att studera. En hastig titt ger mig dock inget svar på hur stort det "naturliga koldioxidutsläppet"är i förhållande till det"onaturliga" dvs. det faktum att vi under kort tid förbrukar fossilt bränsle som skapats under lång tid. Världens naturliga kretslopp genererar ju varje år stora mängder koldioxid som ekosystemet sedan tar hand om. Hur stor påfrestning tillför det "onaturliga utsläppet".
    Tack, jag ska leta vidare!
    H

  • Det naturliga co2 utsläppet är 1000 tals gånger högre såklart, än det vi släpper ut från olja och gas. Men sedan finns ju ett system att ta upp co2 också.... vårar lilla extra utsläppa gör att det bli ett litet överskott, mycket tas självklart upp av det naturliga systemet men endel åker upp och höjer co2 i atmosfärerna...

  • Hej Anders,
    tack för synpunkten. Har du några vetenskapliga studier som stöder ditt påstående "1000 tals gånger högre"? Om "det onaturliga utsläppet" är så litet jämfört med det naturliga borde inte systemet kunna ta hand om det? Vad är det som gör att systemet inte anpassar sig och hittar en ny stabil balanspunkt? Det är mycket man skulle vilja förstå - men under tiden stiger temperaturen enligt alla rapporter!
    //Hans

  • Hej hur kan man veta växterna tar upp all den naturliga  co2 i sin fotosyntes , det kanske blir massor över till växthuseffekten
  • Hej Jarl,
    I IPCC AR5 rapport (WG1, Fig. 6-08-02) hittar du en jämförelse av mänskliga utsläpp sedan 1750, samt hur mycket av det extra CO2 har bundits av havs- och terrestriska biosfären. På ett förenklat sätt kan man säga att av alla CO2 utsläpp från fossila bränsle sedan industriella revolutionen, ungefär 25% har tagits upp av vegetationen på landet, och ytterligare 25% i havet. Det är alltså endast 50% som varit aktivt som växthusgas.
    Det finns dock risk att biosfären inte lyckas i framtiden att ta upp lika stor andel av våra utsläpp, i takt med att havet värms upp och försuras, och att vattenkretsloppet ändras pga. av klimatförändringen.
    Med vänlig hälsning, Christophe

  • Hej Christophe ! Tack för du svara snällt av dig , men jag var mest intresserad av nybildad co2.Det som inte fotosyntesen använder blir ju också växthusgas och det ökar väl mest. Även om vi stoppar all fossil förbränning ,stiger kanske halten av co2 ändå i atmosfären . Med vänlig hälsning Jarl
  • Hej Jarl,
    Det är omöjligt att definiera naturlig "nybildad" CO2, eftersom kolkretsloppet är ... ett kretslopp. Vegetationen och algväxter binder CO2 genom fotosyntesen, medan (mikro-)organismer "äter upp" organisk material och släpper ut CO2 tillbaka till atmosfären. De naturliga processer står i en dynamisk balans, vilket resulterade i en atmosfärisk CO2 koncentration mellan 180 ppm och 280 ppm över senaste dem 800,000 åren.
    Sedan Industriella Revolutionen har förbränning av fossila resurser lagt till kol i atmosfär-hydrosfär-biosfär systemet, som varit lagrade i flera hundra miljoner år. Mänskliga aktiviteten har därmed rubbat på jämvikten och höjt CO2 halten till 415 ppm, och påverkat klimat som varit i stort sätt stabilt över Holocenen (dvs sedan 11,000 år tillbaka, vilket möjligtgjorde att Homo Sapien blev sedentär och utvecklade civilisationen vi känner idag).
    Besvarar detta din fråga? Med vänlig hälnsning, Christophe