Jordens lutning.

Vi har en stolpe på avstånd som vi använder som riktpunkt när solen går ner så här års. I år har vi märkt att solen går ner ca: 1-2 grader längre norrut än föregående år. Är detta riktigt?
Vi bor på Bohus- Malmön i mellersta Bohuslän.

Kommentarer

  • Hej!

    Nej, det stämmer inte. Från Bohus Malmön gick solskivans centrum igår (25 juni 2018) ner i azimut (väderstreck) 321.1 grader (utan hänsyn till refraktionen), och det gjorde den även förra året. Den 25 juni 2016 blev det dock 321.0 grader, denna obetydliga skillnad beror på att 2016 var skottår.
  • Om man ser till en längre period 20-25 år.
    Hur ser det ut då ?
  • Även på den tidsskalan blir det obetydliga skillnader, dessa beror alltså på att jordens omloppstid kring solen inte är exakt 365 dygn utan något längre, vilket justeras genom införande av skottdygn.