jordens form

Jag har en fråga angående hur jordens form påverkar våra årstider. Vad spelar jordens form för roll när man pratar om årstider?

Kommentarer

  • Hej Emily

    Jag förmodar att du syftar på att jorden är något lite plattare vid polerna jämfört med om vårt klot hade varit helt sfäriskt eller rund.
    Denna lilla skillnad i jordens form har inte någon avgörande betydelse. Det är mycket viktigare med latituden, närheten till havet och höjd över havet för när årstiderna igenomsnitt anländer. Här kan du läsa mer om årstider:

    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/arstider-1.1082

    Hälsningar
    Lennart Wern