Jordens avstånd till solen...........

Befinner sig jorden och solen närmare varandra
på våren?

Kommentarer

  • Hej!

    Jordens avstånd till solen är som lägst i januari och som störst i juli. Under 2019 kommer avståndet mellan jordens centrum och solens centrum nå minimum den 3 januari, 147099760 km, och nå maximum den 5 juli, 152104285 km. Under våren och hösten har avståndet värden som ligger mellan nyss givna värden.

    Medelavståndet kallas 1 astronomisk enhet och är definierat som 149597870,7 km.

  • Hej, jag undrar om medelavståndet mellan jorden och solen ändrar sig över en längre tidsperiod.
    /Odd
  • Ja, vi har de så kallade Milankovic-cyklerna som ligger bakom istider. Men det är förändringar över 10 000-åriga eller 100 000-åriga perioder.
    Sverker Klimatolog
  • Jordens bana runt solen är inte alltid helt rund, den varierar från i stort sett rund till att vara elliptisk med cykler på ca 40.000 år.
    Det är en stor anledning till klimatförändringarna på jorden.
    Förutom banans form så varierar lutningen på jordaxeln med +– 3˚ med cykler på 9.000 år.
  • Helt rätt om vi tittar på en så lång tidsskala.
    Sverker Klimatolog