januarinätter

Jag tycker januarinätterna är mörkare än alla andra nätter. inte längre utan bara mörkare. Det är verkligen kolsvart ute när jag går med hunden på mornarna. resten av vintern skymtar jag skogsstigarna men just i januari måste jag alltid ha ficklampa för att se. Är det jag som inbillar mig eller kan det vara så? och varför i så fall?
Veronica Larsson

Kommentarer

  • Hej Veronica

    Allra mörkast är det vid vintersolståndet vilket inträffar kring 21 dec. Under januari går det mot ljusare tider. Men hur ljust vi upplever att det är, är en annan sak. Är det snö på marken blir det ljusare likaså om det är klart väder och månsken. Där jag bor var det en hel del snö i december som nu smält bort i januari. Det var ofta klart väder, Januari har börjat med en hel del regn och duggregn här. Därför upplever jag också januari som mörkare.

    Hälsningar

    Lennart Wern
    Lennart