Jämföra väder för olika platser samtidigt?

Hej,
Brukar vara inne på er hemsida för att kolla väder och jag tycker generellt sett den är bra. En funktion som jag dock saknar är att kunna jämföra utlovat väder för olika platser samtidigt. Detta är ju en vanlig funktion då man ska jämföra produkter med varandra på hemsidor. Hade varit trevligt om denna funktion även fanns för väder och ort.

Hälsningar
/Joakim Axelsson

Kommentarer

  • Hej!

    Idag finns det sidor som jämför prognoser för en plats, och meterologens kommentarer som ger en prognos för ett helt område. Det du beskriver är en bra idé. Alla inlägg som är av förbättringskaraktär taggar vi alltid som förbättringsförslag som våra utvecklare får titta på vad som är möjligt att genomföra i kommande lanseringar.

  • Hej!  Jag besöker varje år Handöl. Det är intressant att veta ex. hur många
    mm regn det fallit under två sommarmånader.
    Mvh

    Nello
  • Hej!

    Alla observationer finns fritt tillgängliga via Öppna Data:

    http://opendata-download-metobs.smhi.se/explore/

  • Ja, det hade varit trevligt att se två orter samtidigt i 10-dygnsprognosen. En i svart som nu och en bredvid i varje kolumn i grönt.
    Trevlig funktion om man skall till en ny ort eller bara vill jämföra med en ort.
  • Hej Joakim och Hans, tack för era inlägg.
    Vad skulle syftet vara att kunna jämföra två prognoser mot varandra för två olika platser? Skulle en lösning kunna vara att öppna två flikar i webbläsaren?
  • Hej!
    Självklart går det att öppna två flikar i webbläsaren men det är inte så användarvänligt så ingen kommer att göra det.
    Att däremot på samma sida bara ha dubbla siffror (alltså två orter) i varje kolumn är ju trevligt och lättanvänt. Det går väl att prova och se vilket gensvar det blir.
  • Hej Hans, tack för ditt svar.
    Vad anser du skulle vara syftet med att kunna jämföra två prognoser mot varandra för två olika platser?
    Vad vill man ha ut för resultat med att kunna se två olika punktprognoser?
  • Användarfall åka till landet: 4-dagars helg, skall jag åka idag, imorgon eller i övermorgon? Beror på var vädret är bäst.

    Användarfall semester  : vart åker jag för att få bäst väder den veckan.

    Användarfall, har kompisarna bättre väder i Malmö?
  • Hej Hans, tack för att du tagit dig tid att skriva lite idéer.
    Då prognoserna är individuella för varje prognospunkt (olika platser), så är det svårt, näst intill omöjligt att jämföra dom, där saknas den vetenskapliga grunden.

    Var vädret är bäst (varmast, mest vind, mest nederbörd osv.) kan du se i våran tjänst Max/minvärden, om du t.ex. vill hitta varmast plats just nu för semestern.

    Det går ju fortfarande att enkelt söka prognos genom att använda favorit-funktionen som finns både på startsidan, 10-dygnsprognosen och i apparna.
    I 10-dygnsprognosen och på startsidan kan du dessutom via kartmodulen få en övergripande temperatur och nederbördsprognos för hela Norden.

    Jag kan absoulut hålla med om att det skulle vara en kul grej att få till detta, men vi har inte resurser till att göra specialfunktioner för enskilda användares intresse. Vi tar dock med oss detta och har det i bakhuvudet för framtida tjänster.

    Önskar dig en fortsatt trevlig måndag!
  • Snubblade in på denna tråd eftersom jag letade efter exakt samma funktionalitet -  med andra ord verkar det inte vara enskilda användares intresse. I mitt fall vill jag veta om det är värt att åka till sommarstället eller stanna i Stockholm alt. när det är lämpligt att planera för hemresa.

    Tror att antalet som skulle nyttja funktionen om den fanns tillgänglig skulle vara betydande.

    Mvh Henrik
  • Hej!

    Vi taggar detta!