Jag vill räkna ut var ligger söder om jag har bara en klocka på armen.

om jag tar snittet mellan sol upp och ner så hamnar jag inte på 12.00 utan
5 min i tolv , nu i början januari.
under maj i fjol var det kvart i tolv.
Ljuset tar ca 8 minuter att nå jorden och jorden går i en ellips . må vara men fortfarande kan inte jordens rotationsaxel fluktuera, hävdar jag
om du vill så ring så kan vi prata
Kjell  0707430124
kjell Lundqvist

Kommentarer

  • Hej Kjell

    Svaret till varför det är en "asymmetri" i tiden för soluppgång och solnedgång kring dagens mitt, och varför den varierar hittar du förhoppningsvis i följande artikel:
    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/solens-upp-och-nedgang/asymmetri-i-solens-upp-och-nedgangstider-1.17255

    Sen är det också en skillnad (i klocktid) för en person som inte befinner sig exakt på 15-graders-meridianen för Sveriges tidszon, för när solen exempelvis står rakt i söder. Som en tumregel gäller att förflyttar man sig västerut kommer solen att befinna sig i samma position 4 minuter senare för varje längdgrads (longitud) förflyttning, och omvänt.
    Sandra Klimatolog
  • HEJ SANDRA
    Jag räknade med att min GPS-klocka gav mig lokal sol upp och ned tid.
    Eller är det så att jag får samma solochned gång om jag befinner mig på Svenska högarna eller örebro . Gpsklockan visar exakt avstånd till flaggan så den borde veta var jag är . Vad tror du ?
    Kjell  0707430124  ring gärna
    kjell Lundqvist
  • Hej!

    Tyvärr vet jag inte för vilken plats klockan visar tiden, det beror på hur den är konfigurerad gissar jag. Men det borde du kunna se genom att jämföra angivelsen i klockan med beräkningar för närliggande plats, exempelvis i den här tabellen:
    http://www.stjarnhimlen.se/2022/uppned.html

     Hälsningar
    Sandra Klimatolog