Var hittar jag karta med isobarer?

Ni borde lägga in en sida där man kan se hur dem aktuella isobarerna ser ut men även prognoser. Till det kan ni ju lägga ut L och H. För det är väl så att runt ett L (lågtryck) är det oftast lite sämre väder och vid H (högtryck) är det oftast lite bättre väder. På så sätt kan man få en bra överblick för vilket typ av väder man har att se fram emot.

Den prognosen som man kan läsa för ortsvädret ger ju en exakt prognos som visar varje timme hur vädret blir men samtidigt är ju sådana prognoser mer osäkra. Däremot om man ser att det ska vara lågtrycksbetonat väder på "isobarkartan" som är en mer säker prognos eftersom den inte är så avancerad och inte ger ut något speciellt väder. Då vet man att man ex inte kanske ska planera typ en vecka i förväg att man ska ex ut och campa då.

Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Kevin,
    Håller helt med dig. Det är sagt att en sådan karta är i antågande vid kommande lanseringar. Du får hålla till godo med följande karta så länge:
    http://www.dmi.dk/dmi/index/verden.htm

    scrolla dig ned lite på sidan.

  • Tack!

  • Hej
    Saknar fortfarande en isobarkarta. Har det hänt nått på fyra år?

  • Hej!

    Det finns en "Väderkarta med meteorologiska och oceanografiska data" som man når härifrån:

    http://www.smhi.se/om-webbplatsen/om-smhi-se-lab

    Uppe till höger på kartan finns en liten symbol med vars hjälp man väljer vad som ska visas. Om man väljer "Lufttryck" får man isobarer på kartan.

    Sidan har rätt tung grafik men innehåller massor av bra info.

    Bästa svaret
  • Tackar för er fina "Stor väderkarta" som jag besöker tre gånger per dag.
    Det jag verkligen saknar är kallfronter, varmfronter och andra fronter. Utan den informationen är det svårt för mg att förstå varför vädret utvecklas som det gör.
    Nu går jag till Metoffice "Surface pressure chart", men nackdelen med den är ju att Sverige ligger i utkanten på kartan och att det är svårt att känna igen sig på kartan då inte ens Vänern och Vättern är utritade, så det blir högst ungefärligt var fronterna ligger.
    Dessutom önskar jag att högtrycks -och lågtryckscentrum märks ut med ett kryss och en angivelse av trycket, som Metoffice gör.

    Hälsningar
    Olof Svensson

  • Hej!

    Dessa kartor tycker jag är mycket användbara för att se fronter, både i nutid och framtid:

    http://www.weathercharts.org/ukmomslp.htm

    Och där finns Vänern utritad.

  • Tackar för det. Undrar om det går att gå in på någon observationsort i eller i närheten av Stockholm och se vilka molnslag det finns vid ett visst tillfälle.

  • Hej!

    På denna sida ...

    http://www.ogimet.com/metars.phtml.en

    ... kan man se flygvädret (METAR) på Arlanda (ESSA) och Bromma (ESSB) två gånger per timme. Där kan man även se höjden till undersidan av låga moln, när sådana har förekommit, men inte molnslaget (om det inte är Cumulonimbus).

    Motsvarande sida för SYNOP ger mera info om molnen (Arlanda heter där 02460 och Bromma heter 02464):

    http://www.ogimet.com/synops.phtml.en

    Öppna Data ger total molnmängd men inte molnslag:

    http://opendata-download-metobs.smhi.se/explore/

  • Tack för svar. Ser också att Stockholm nu har 27% luftfuktighet och den senaste veckan har vi väl varit nere på under 20%. Undrar nu var en så torr luftmassa kan ha bildats. Har den färdats över land för att komma hit?

  • Hej!

    Stockholm befinner sig nu i en högtrycksrygg, och enkelt uttryckt kan man säga att den torra luften har bildats på plats. Det är inte alldeles ovanligt att vi under sommarhalvåret får relativ fuktighet endast 20-25 %, ibland 15 %.

    Lennart Wern, klimatolog på SMHI, har förresten skrivit ett trevligt och lättläst dokument om luftfuktighet:

    http://www.smhi.se/polopoly_fs/1.34705!/Luftfuk...

  • Såg i går eftermiddag cumulusmoln med, som jag tyckte, platt ovansida och med liten vertikal utsträckning och med molnbasen ganska högt upp. Kan deras utseende ha berott på att en kallfront passerade och lyfte upp varmluften så att en inversion hindrade vidare konvektion?

    Eller kan det långvariga högtryck vi haft rent av ha gett upphov till subsidensinversion, eller finns sådana bara på sydliga breddgrader som runt subtropiska ökenområden?

  • Hej!

    Det låter mycket rimligt att den platta översidan hos cumulusmolnen berodde just på subsidensinversion i högtrycket. Finns inte bara på sydliga breddgrader utan även hos oss.

  • Kan man gå in på en enskild observationsort, vilken som helst, och hitta dygnsmedeltemperaturen för föregående dygn?

    Kan man säga något om hur stort felet blir om man räknar ut dygnsmedeltemperaturen som medelvärdet av dygnets max- och mintemperatur jämfört med om man räknar på medelvärdet av alla dygnets 24 timmar?

  • Hej!

    Jajamen, här kan man hitta dygnsmedeltemperaturer för alla svenska mätplatser:

    http://opendata-download-metobs.smhi.se/explore/

    Som parameter väljer du "Lufttemperatur, dygnsvärde".

    Dygnsmedeltemperaturer för svenska stationer beräknas med Ekholm-Modéns formel:

    http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/k...

    Detta gäller även för automatstationer som rapporterar temperatur varje timme, därför att man inte vill ändra beräkningsmetod jämfört med gamla observationer (före automatstationernas tid), och även för att data från manuella stationer ska kunna användas.

    Medelvärdet av dygnets max- och min-temperatur kan nog skilja en hel del från dessa värden, exakt hur mycket varierar från ort till ort och från årstid till årstid.

  • Apropå analyskartor: För många år sedan kunde man prenumerera på en daglig detaljerad pappers-analyskarta för kl 7 (plus observationer från rätt många platser) som distribuerades med vanlig "snigelpost. När den kom mig tillhanda med posten var den alltså ca ett dygn gammal men var ändå av stort intresse. Kartan innehöll isobarer inkl L- och H-centra, fall- och stigområden, fronter och nederbördsområden (sammanhängande och bynederbörd), (visserligen i svart/vitt), alltså ganska fullständig information som man vill se för att få hela bilden utan att behöva bläddra mellan olika presentationer. Även uppgifter för olika höjder (isobarytor) fanns med. Denna utgivning upphörde efterhand. Borde det inte finnas möjlighet att införa en sådan fullständig analyskarta på SMHI:s hemsida, där man lägger in all väsentlig information på samma kartbild? Den skulle kunna uppdateras två à fyra gånger per dygn.

  • Hej!

    Här är en länk till en karta ungefär av det slag du efterlyser:

    http://www.netweather.tv/index.cgi?action=fax;s...

    Man kan högerklicka på kartan, spara bilden till egen dator och skriva ut. Det blir snygga svartvita analyskartor som ger en god bild av väderläget i Europa. Uppdateras fyra gånger per dygn.

    Kan hålla med om att vi borde ha något liknande på SMHI:s externa hemsida. Kommer nog, vet tyvärr inte när.

  • Varför har SMHI inte en egen karta. Kan ni inte samarbeta med vädret på Rapport? Deras karta ger ju en god överblick i motsats till er information som är "titthål" in i helheten.

  • Hej Lars!

    På sidan SMH - Lab som du hittar längs ner i sidfoten. Där kan du välja att se lufttryck http://produktportal.smhi.se/produktportal-1.0/...

  • Länken ovan funkar inte ( produktportal.smhi.....) SMHI borde verkligen ha en översiktskarta med låg och högtryck så man bilda sig en uppfattning om vädret lite längre än ett dygn...

    /martin
  • Hej Martin!
    Tack för att du hör av dig till oss. Jag hoppas att vi får möjlighet att publicera en översiktskarta under hösten.
    Hälsningar