Is eller inte älv

Hej! jag bor i Djurås. Där Västerdalälven möter Österdalälven. På vintern är det ofta is på Västerdalälven men väldigt sällan på Österdalälven. Vad beror det på?
Jobbar som naturvägledare på naturum Dalarna och det här kan vara lite rolig kuriosa kring vår förmedling om Dalälven.

Kommentarer

  • Hej Elin,
    Tack för frågan,
    Det viktigaste faktoren är att vattenföringen är mindre i Västerdalälven än i Österdalälven. Vattenföring under januari har varit ca 130 m3/s för Västerdalälven men ca 270 m3/s för Österdalälven.
    Vattenmassan i en älv, avkyls något långsammare vid hög vattenföring än vid låg. Orsaken är att vattenmassans volym vid en högre vattenföring ökar procentuellt mera än vattenytan, genom vilken det väsentliga värmeutbytet sker.
    Allmänhetens Hydrolog