Innovationsfientligt klimat

Har försökt påvisa ett naturligt fenomen om solljus. Vad krävs för att föra ett vanligt samtal nuförtiden.

Kommentarer

  • Hej!

    Jag får väl erkänna att jag inte riktigt förstår vad du menar. Återkom gärna med en förklaring.

  • Fenomenet är komplext men har med solljusets variabla effekt att göra. Skulle vilja se en kurva över solljusets intensitet under en solig dag som idag exempelvis. Solljuset består ju av flera våglängder. Har sett nån tabell nånstans men det hade varit lättare med en kurva.

  • Hur!

    Hur intensivt solljuset är vid ett givet klockslag beror på två faktorer:

    1) Solens höjd över horisonten. Ju närmare horisonten solen ligger, desto mera atmosfär ska strålarna tränga igenom.

    2) Atmosfärens transparens. När atmosfären är genomskinlig och förhållandevis fri från partiklar får solstrålarna lättare att nå ner till jordytan.

    Hur mycket solsken som når fram till en person beror också på jordytans albedo, dvs reflektionsförmåga. Exempelvis kan man bli extra solbränd om marken är snötäckt, eftersom en del av de solstrålar som når marken reflekteras.

    Solskenstiden timme för timme på de platser i landet där denna mäts hittar man här:

    http://opendata-download-metobs.smhi.se/explore/

    Även för valfria orter kan man finna data, fast då med större osäkerhet:

    http://strang.smhi.se/extraction/index.php

  • Tackar för länktips.