Inget regn trots att närbelägna orter fått massor, vad beror det på?

Hej! Jag bor i Kålmordenområdet uppe på höglandet mellan Bråviken och Kiladalen. Jag har fått lära mig att när varm fuktig luft stiger och kyls av så skapas det regn och därför tänker jag spontant att vi här uppe på höglandet borde få mer regn än de nere i dalen. Men det är precis tvärt om! Av någon anledning får Kiladalen och Bråviken alltid mer regn på sommaren än vad vi får här uppe. Vad kan det bero på?

Kommentarer

  • Hej Alexander. Regn kan variera mycket lokalt mellan platser nära varandra. Min uppfattning är att Kolmården får mer nederbörd jämfört med östgötaslätten. Speciellt snön på vintern tycker jag brukar bli mer av i Kolmården. Jag jämförde Kolmårdens mätstation med den inne i Norrköping för perioden jan 2017 till nu och då hade Norrköping en medelmånadsnederbörd på 39 mm medan Kolmården hade 47 mm. Så det är ganska lika men lite mer i Kolmården.
    Erik Klimatologi