i er informasjon om snö, säger ni att vikten inte ökar då snön smälter...

Jag vil göra er uppmärksam på att då varm och med det fuktig luft träffar snö så kondenseras fukten i/på snön och taket måste då bära en betydligt tyngre last...

Kommentarer

  • Hej!

    Jag tycker väl att denna artikel ...

    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/vikten-pa-sno-1.10378

    ... ganska väl beskriver förhållandena. Citat från artikeln:

    "Det är en vanlig föreställning att fukt i luften bidrar till att öka vikten på snön. Men normalt förändras inte massan av den snö som fallit om den bara sjunker ihop och ingen ny nederbörd faller.

    I vissa situationer och sett över lång tid sker ett utbyte av vattenmolekyler till och från snöytan till atmosfären. Nettotransporten mellan snö och atmosfär är sällan exakt noll. Det vanliga är faktiskt att snön sublimerar (avdunstar) men även motsatsen kan ske, vilket helt enkelt innebär att det bildas rimfrost på snön.

    Rimfrosten innebär ett nettoflöde av vattenånga från atmosfären till snön, som därmed ökar sin massa något utan att det faller nederbörd. Någon nämnvärd ökning av massan är emellertid inte vanligt genom rimfrost."