Hur ser SMHI på "Younger Dryas Impact Hypotosis"

Under självstudier i paleoklimatologi har jag fått det intrycket att Younger Dryas Impact Hypotosis numera har fått ett kraftigt ökat stöd, man kan nu hitta många ytterst intressanta filmer på youtube om saken.

Hur förhåller sig SMHI till denna forskning?

Borde ni inte nämna något av detta här:
https://www.smhi.se/kunskapsbanken/plotsliga-klimatforandringar-1.91200
Eller ännu hellre skiva en separat balanserad artikel om den saken som (gissar jag) berättar att ett genombrott för den teorin har skett eller kan förväntas komma.

Jag har förståelse att ni (och forskningen i stort) tvekar att bejaka så dramatiskt nya teorier (för att inte säga enormt paradigmskifte) särskilt då man med denna teori kan tänka att klimatet/jorden kanske inte är ett så "skört" system som man hittills trott.

Kommentarer

  • Hej Rolf,
    Tack för din kommentar: vi håller på med att uppdatera Kunskapsbanken, inkl. paleoklimatologi sidorna.
    Som du själv nämnar, är Younger Dryas Impact Hypothesis debatterad, dock utan att det finns en konsensus kring hypotesen: andra orsaker, som Lake Agassiz uttömning i norra Atlanten eller tidigare föreslagit Laacher See maar vulkanisk utbrott, kan anses vara med högre sannolikhet utlösare till minskningen av atlantisk djupa cirkulationen.
    Oavsett vilken händelse i verklighet utlöste Younger Dryas, ser inte jag hur det kunde anses som ett "paradigmskifte". Under Younger Dryas, liksom Dansgaard-Öschger händelser, fördelas den inkommande solvärmen på ett annorlunda sätt (under Younger Dryas blev det kallare på Norra hemisfären, men varmare i södra); detta ifrågasätter dock inte vår förståelse av den globala klimatförändringen. Tvärtemot, det lyfter möjliga alvarliga konsekvenser (särskilt för Sverige) om atlantiska djupa cirkulation skulle minska betydligt som följd av den globala uppvärmningen (cf. SROCC, IPCC:s specialrapport om haven och kryosfären).
    Med vänliga hälsningar, Christophe