Hur räknas snö i förhållande till regnvatten?

När det står att det ska komma 10 mm nederbörd i form av snö, motsvarar det då 1 cm snö som lägger sig på marken? Eller är det i smält form ni anger i er prognos? Och är 1 mm snö lika med 1 mm regnvatten?

Kommentarer

  • Hej!

    Nederbördsmängd ges i millimeter, oavsett om det gäller regn eller snö. Om nederbörden faller som snö, så brukar 1 mm nederbörd motsvara ungefär 1 cm nysnötäcke, men det förhållandet kan förstås variera en hel del med temperaturen och därmed snöns beskaffenhet.

  • Det kan inte stämma. När det snörar så kan ni inte ge samma prognoser som dyggregn för nån sån prognos att det pudersnöar har ni aldrig skrivit. Så blir det en annan förutsättning under minusgrader.
    Vad är orsaken att den blir stora snöflingor och när det pudersnöar

    Det här anger inte ni när det kan vara glest snöfall ganska stora snöflimgor eller en dimma puderfall.
  • Hej!

    Här kan du läsa lite mera om snö och snöflingor:

    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/sno-fysikalisk-bakgrund-1.647

    Nederbördsmängd mäts i millimeter oavsett om nederbörden faller som vätska eller i fast form, och oavsett om det är en observation eller en prognos. När nederbörden faller i fast form låter man den smälta innan man mäter.

    Prognoser kan även ges för nysnötäckets djup, och då brukar man använda centimeter som enhet (i våra Öppna Data är dock enheten meter).

  • Hej
    Ni måste ha dålig på snö. Se här
    https://i.imgur.com/QzoaRKj.png

    Det snöar lite i Norrtälje men nån nederbörd står inte i er prognos. Nu kommer ni såklart med bortförklaringen att kartan visar på ett ungefär, men varför visar andra vädersajter att det snöar i Norrtälje?

    Hur kan ni missat det här när det snöar lite över stora områden så borde ni i högsta grad blivit informerade. Eller finns det inga i nedre delen av Sverige som rapporterar?

  • Hej!
    Jag har en fråga som gäller utdunstning från en trädgårdsdamm.  Ngn har sagt att en normal sommardag kan nivåsänkning i en vattensamling vara 5-10mm/dygn.. Är detta någorlunda korrekt? Min damm är på ca 6 kvadratmeter och det skulle ju betyda att upp till 60 liter vatten utdunstar/dygn, känns orimligt.
  • Hej Kay!
    Avdunstningen är en betydande del av vattenbalansen men det kan vara svårt att förstå eftersom det är en process som inte är så synlig. I Sverige brukar man säga att uppemot 3-6 mm kan avdunsta från en sjö sommartid under optimala förhållanden (låg luftfuktighet, varmt och blåsigt). Vad som gäller för mindre dammar är svårt att uttala sig om. Rimligtvis borde vattnet kunna nå högre temperaturer (dvs gynna avdunstningen), men samtidigt är en damm i regel mer vindskyddad än en sjö (dvs missgynna avdunstningen).

    Om du vill se hur avdunstningen skiljer sig på olika platser i landet finns nu tjänsten vattenbalans som bl.a. summerar avdunstningen de senaste tre månaderna. Där kan du också se hur avdunstningen förhåller sig till normala värden för årstiden. Klicka på en plats i kartan för att se den lokala vattenbalansen, eller klicka på en ruta för att se avvikelsekarta. Observera att vattenbalansen uppskattas med modell som kan skilja sig från verkliga värden, men den ger ändå en bra överblick.
    Niclas Hydrologi