Hur påverkas vi av rymdväder?

Läste på www.spaceweather.com, artikel THE WORSENING COSMIC RAY SITUATION dat 5 mars att solen är på väg mot solminimum som ser ut att bli svagare än på länge. Vi hade under 1600-talet en lång period med låg aktivitet på solen som kallas "Lilla Istiden". Vad skulle det betyda för tiden framåt om solens aktivitet minskar samtidigt som koldioxidhalten i atmosfären ökar? Det blir som två faktorer som drar åt olika håll.

Kommentarer

  • Hej, Vad gäller solens aktivitet finns solfläckarna dokumenterade ett par hundra år se http://sidc.oma.be/silso/ssngraphics Mer precisa mätningar finns tyvärr inte så långa observationsserier. Däremot finns det indirekta mätdata (radioaktiva ämnen) som kan användas för att rekonstruera kopplingar till jordens väder och klimat.se tex figur 3 i http://climatescience.oxfordre.com/view/10.1093/acrefore/9780190228620.001.0001/acrefore-9780190228620-e-9

    Dessa undersökningar antyder att de senaste århundradenas inflytande från variationer i solens utstrålning på jordens klimat finns, men att de inte är så stora i jämförelse med den effekt som ökningen av koldioxiden sedan förindustriell tid kommer att ge de kommande hundra till tvåhundra år. Så vi kan nog inte hoppas för mycket på en kompenserande effekt, men det gäller att fortsätta att mäta på solens utstrålning så vi inte missar något.
    Med vänlig hälsning