Hur påverkas vattentillgången i marken av ett kalhygge?

Hej!
Undrar hur markens vattentillgångar påverkas av ett kalhygge och när vattenmagasinen är som fullast?

Kommentarer

  • Hej Lena!
    Om man utgår från att marken tidigare varit beväxt med avverkningsbar skog så består den egentliga förändringen i följande:
    Man tar bort växtlighet som vid tillfällen med ringa nederbörd fångar upp nederbörden innan den når marken. Vattnet ges då möjlighet att avdunsta till atmosfären direkt.
    Man tar bort växtlighet som tar upp vatten från marken och transpirerar det vattnet till atmosfären.
    Följden av ett kalhygge blir att det dels ges möjlighet till att mer nederbörd kan nå markytan och fylla på mark- och grundvatten, och dels minskar förlusten av mark- och grundvatten genom växter eftersom de huggits ned. Markens vattentillgångar ökar.
    Vad gäller din andra fråga: När är vattenmagasinen som fullast? så kan man tolka den på två sätt.
    Om du menar de naturliga vattenmagasinen, dvs sjöar, markvatten och grundvatten, så brukar de vara som mest välfyllda när snön smälter, dvs vid vårfloden, åtminstone i de delar av Sverige som brukar ha snö vintertid. I södra Sverige, eller där nederbörden till största delen består av regn, så fylls magasinen på då växtligheten inte är så aktiv, och då solen inte värmer så mycket att vattnet avdunstar. Sen höst eller vinter är magasinen välfyllda.
    Om du menar kraftverkens store regleringsmagasin så försöker man få dem välfyllda till den period då Sverige behöver energin mest, vilket innebär att de är som mest fyllda på hösten innan nederbörden börjar komma som snö.
    Mvh,
    Ola

    Ola GIS- och databasexpert