Hur ofta varnar ni för stora regnmängder?

Hur många gånger har ni utfärdat en klass-1-varning för riktigt regn eller en klass-2-varning för mycket stora regnmängder hittills i år? Har ni utfärdat dessa två varningar fler gånger i år än tidigare år? Vilka kriterier har ni för när dessa två varningar utfärdas?

Kommentarer

  • Hej Stina,
    Det är många gånger som det har varit både klass 1 och klass 2 varningar utfärdade och år från år ser det ungefär likadant ut. Här är en länk till kriterierna för de olika varningarna:

    http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/Varn...

  • Hej igen!
    Går det att få tillgång till statistik med exakt antal gånger som varningarna har utfärdats? På sidan som du hänvisar till finns en förklaring av de olika varningarna. Vad jag vill veta är vad krävs för att ni ska utlysa varningen. Är det tex simulerad nederbörd över 40mm inom en timme eller något liknande?

  • Hej!

    Kriterierna för olika varningar framgår av nedanstående sidor, som också kan nås via den länk som gavs ovan.

    Klass 1:
    http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/Varn...

    Klass 2:
    http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/Varn...

    Klass 3:
    http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/Varn...

    Exempelvis gäller följande för klass-2-varning för mycket stora nederbördsmängder:

    "> 70 mm på 24 timmar över större områden. Mycket stor risk för översvämningar i dagvattensystem och mindre vattendrag. Risk för stora vattensamlingar speciellt i källare och sänkor som kan innebära oframkomliga vägar mm. I övrigt se eventuella hydrologiska varningar"

  • Åh tack! Jag läste för slarvigt.
    Men en fråga kvarstår och det är om jag kan få tillgång till statistik över hur många gånger olika varningar har utfärdats i år och de senaste 5 åren. Är det möjligt att få sådan statistik?

  • Hej Stina,
    Tyvärr finns inte varningarna digitalt sparade utan sparas endast via papperskopior.

  • Det var synd. Då får jag väl ge mig nu då.
    Tack för alla svar!