Hur lång är den mörka tiden per år i genomsnitt?

Den mörka tiden mellan skymning och gryning. Hur lång är den i genomsnitt per år i Stockholmsområdet ?
Jag vill gärna göra en kalkyl över hur många kilowatt-timmar man kan spara per år genom att byta till effektivare utebelysning ivårt bostadsområde.

Kommentarer

  • Hej Sören!

    SMHI har inte sammanställt den genomsnittliga längden för den "mörka tiden" för Stockholm.

    Om jorden saknade atmosfär och beräkningarna av solens upp och nedgång avser dess mittpunkt så skulle den genomsnittliga dagslängden (sett över ett år) överallt på jorden mellan polcirklarna bli 12 timmar.

    Om man tar hänsyn till atmosfären dvs. inför refraktionen i beräkningarna så ökar dagens längd. Ökningen blir större ju flackare solens skenbara bana är relativt horisonten ända tills man passerar någon av polcirklarna.

    Detta medför att den genomsnittliga dagslängden över ett år är som längst vid polcirklarna. Eftersom sommarhalvåret är längre på norra halvklotet så är den genomsnittliga dagslängden längre vid norra polcirkeln än vid den södra.

    Mer om detta kan du läsa i vår kunskapsbank där vi har en artikel om solens upp- och nedgång: http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/s...

    I en annan artikel kan du se hur dagslängden förändras under året för Svealand: http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/d...

    För mer precisa uppgifter om hur länge det är mörkt får jag hänvisa till den här sidan där du hittar tiderna för gryning och skymning i stockholm http://www.stjarnhimlen.se/2015/stockholm.html

Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.