Hur kommer vattenbristen påverka Sverige?

Vattenbristen och torkan ledde till över 50 skogsbränder i somras, dricksvatten var nära på att ta slut i olika städer, jordbrukare hade problem med vallskörd osv på grund av torkan. Finns det något sätt att veta hur det kommer vara om tio år? Vad kommer vattenbristen leda till för konsekvenser om 10-20 år?

Kommentarer

  • Hej Lisa!
    De senaste tre åren har varit ovanligt torra på många håll i landet och det finns farhågor att klimatförändringarna kan göra denna typ av situation mer vanlig i framtiden, åtminstone i sydöstra Sverige. Många undersökningar visar att vi kan få större skillnader i vattenflöden mellan årstiderna - blötare vintrar och torrare somrar. Det kommer sannolikt finnas stort behov av att lagra vatten mellan våta och torra perioder och därför undersöker man på detta inom många myndigheter just nu.

    Sverige som helhet har relativt hög lagringsförmåga eftersom det är ett sjörikt land, men det finns förstås områden där lagringsförmågan är liten. Om vattenuttagen samtidigt är stora finns risk för vattenbrist i sådana områden. Just nu pågår också ett arbete med att kartera vattenuttag i landet för att bättre kunna identifiera riskområden.

    Torkan 2018 skiljde sig en del från föregående torrår (2016-2017) eftersom den framför allt orsakade låg markfuktighet, vilket drabbade areella näringar som skogsbruk och jordbruk. Däremot var nederbörden riklig under vintern 2017/18 vilket gjorde att dricksvattenförsörjningen inte var lika utsatt som tidigare år då det var låg vinternederbörd. Det är i regel vinternederbörden som fyller på sjöar och grundvattenmagasinen.

    Du kan läsa om sommaren 2018 i denna nyhetsartikel.

    Niclas Hydrolog