Hur kommer SMHI att hantera solcykel 25,26 och 27?

Dessa cykler kommer att vara svaga. Det gäller också solens magnetfält. Svagare strålning och ökad molnighet gör att klimatet blir kallare under ca 33 år. Så här är läget idag:
http://www.drroyspencer.com/2021/04/uah-global-temperature-update-for-march-2021-0-01-deg-c/

Kommentarer

  • SMHI bedriver ingen egen solfysikforskning. Vi utvecklingen övervakningen av bl.a. solfläckar och TSI (Total solar irradiance) lite då. Det återstår att se hur solcykel 25 kommer att utvecklas. En ny uppdatering och sammanfattning om solaktivitetens påverkan på klimatet kommer säkert i den kommande IPCC-rapporten.
    Thomas Klimatolog