Höjdanpassade prognoser.

Har sökt runt och kikat på diverse högre liggande orters/platsers prognoser, och till skillnad från t.ex yr verkar ni inte ta någon som helst hänsyn till den ökade höjden. Ett bra exempel är att Tarfala och Kebnekaise Sydtopp i skrivande stund båda har nästan identiska 10-dygns prognoser temperaturmässigt trots att höjdskillnaden dem emellan är nästan 1000m. Detta borde väl inte vara svårt att åtgärda?

Kommentarer

  • Hej!
    Tack för att du hör av dig till oss! Våra meteorologiska modeller tar hänsyn till höjd över havet. I detta fall får vi undersöka närmare huruvida prognoserna för Tarfala och Kebnekaise Sydtopp skiljer sig åt.
    Vi får be att få återkomma!
    Hälsningar
  • Tycker i denna fråga att det handlar om självklarheter som snarare tyder på ren inkompetens eller slarv?
  • Hej!
    Problemet handlar om hur bra vår prognosmodell beskriver terrängen i fjällen som vi alla vet är mycket komplex. Den modell vi använder för prognoser upp till 60 timmar framåt har en upplösning på ca 2,5 km. Detta gör att enskilda fjälltoppar/dalgångar inte beskrivs på ett optimalt sätt. De längre prognoserna (från 60 timmar upp till 10 dygn) beräknas på modeller med upplösning runt 10 km.
    Jag ska se vad vi kan göra för att få bättre prognoser för dessa viktiga punkter i fjällen. Grundproblematiken med upplösning är ett betydligt större arbete där det senaste steget var att köpa in större beräkningsresurser. Högupplösta beräkningar tar väldigt mycket datorkraft!