högt vatten / översvämning

I kalmartrakten förekom översvämning/ högt vattenstånd hösten 1946 eller 1947.
Jag skriver en bok om min barndom och har ett foto från översvämningen av åkermark nära Dörby kyrka 9 km väster om Kalmar. Årtal är inte angivet på fotot, men jag är nästan säker att året är 1946 eller 1947. Jag vill ha korrekta uppgifter i boken.
Kan SMHI hjälpa mig?
Med vänlig hälsning
Siv Larsson

Kommentarer

  • Hej Siv
    SMHI har en hydrologisk mätstation i Ljungbyån, Källstorp. Den ligger i höjd med orten Trekanten. I data finns en flödestopp augusti 1945, se nedan. Flödestopparna 1946 och 1947 inträffade på våren och det finns inga flöden på höstarna 1946 och 1947.
    Jag har också tittat på nederbörd. Här kan du ladda ned data från mätstationen i Kalmar: https://www.smhi.se/data/meteorologi/ladda-ner-meteorologiska-observationer/#param=precipitation24HourSum,stations=all,stationid=66430. Den 31 augusti 1946 kom det 50.7 mm och i september samma år kom det också en del regn. Det kan ha orsakat översvämningen du minns. 1947 kom det däremot inte så mycket regn.1945 kom mycket regn 10 - 16 augusti.
    Graf över vattenföringen i Ljungbyån.

    Mitt tips är att det är åren 1945 eller 1946.

    Jag hoppas att det kan hjälpa dig!
    Vänliga hälsningar!
    Allmänhetens Hydrolog
    Maud

    Allmänhetens Hydrolog
  • Tack för svaret!
    Det var en mycket information som hjälpte mig.
    Visste inte att man kan få så mycket info från SMHI.
    Fantastiskt!
    Med hälsningar
    Siv Larsson
  • Tack så mycket, det var roligt att höra!

    Vänliga hälsningar
    Maud
    Allmänhetens Hydrolog