Högst och lägst!

Om man tittar på prognosen utan att klicka på någon specifik dag och kollar t ex VIND (vindby) eller temperatur under VÄDER tror ju jag att det lägsta och det högsta visas. Speciellt under en kall eller en blåsig period går jag in och kollar, ser att t ex 14 m/s är den högsta och känner mig lugn tills jag då märker att det blåser väldigt mycket, går in och klickar och då först ser jag den högsta vindprognosen. Varför visas inte den dygnets lägsta och högsta värden? Vilka värden är det som står?
För morgondagen står det för Fagervik i Timrå att det ska blåsa 1(2), när jag sedan klickar på onsdag kommer det att blåsa 2 m/s i byn mitt på dagen annars kan det blåsa upp till 5 m/s.
Hoppas ni fattar vad jag frågar om och tacksam för svar
Lotta Lindh

Kommentarer

  • Hej Lotta,
    I SMHIs informationskälla "Kunskapsbanken" kan man hitta artikeln Vindhastighet, där står bland annat följande:
    "Den vindhastighet som meteorologen anger i prognosen och flertalet av våra mätningar avser ett medelvärde under 10 minuter av vindhastigheten på 10 meters höjd ovan markytan. När meteorologen talar om byvind eller vindstötar avses den högsta vindhastigheten under en mycket kort period. SMHIs mätningar av byvind avser den högsta vindhastigheten under en 2-sekundersperiod den senaste timmen."

    Byvinden är alltså de tillfällen då det "blåser till lite extra" under en väldigt kort stund, det är denna siffra du ser i prognosen med parentes runt.

    Vad du ser vid översikten i tabellen är nästkommande timvärde för IDAG, och timvärdet klockan 12 UTC för IMORGON och övriga dagar.

    Hoppas detta gav svar på din fråga, önskar dig en fortsatt trevlig onsdag!

  • Jag tycker prognosen för vindhastigheten stämmer allt sämre med verkligheten. Jag förstår att den är svår att beräkna men då det t.ex står 4m/s och (10/m/s) och att det sedan blåser ungefär 8-10 mer ihållande så upplever jag nästan prognosen för vindbyarna mer sanna. Samtidigt är det rätt ofta vindstilla medan prognosen säger t.ex 5-7! Vill man bara gardera sig genom att ofta ange stor skillnad mellan medelvind och byvind? Som seglare i kustområdena är detta frustrerande.
  • Oftast är det ganska stor skillnad mellan medelvinden och byvinden även när vi tittar på faktiska observationer från våra mätstationer så det handlar egentligen inte om någon gardering utan den mest troliga utgången.

    Hälsningar,