Hög luft - vad innebär det?

Nu när det snart är sensommar och snart (inte riktigt än) höst, så börjar man kunna känna att luften är "högre". Något händer som gör att man känner att det är "hög luft" ute. Jag undrar vad det är som gör att man känner det? Finns det någon vetenskaplig grund för uttrycket?

Kommentarer

  • Hej!

    Benämningen "hög luft" används knappast i prognoser, utan får väl ses mera som ett skönlitterärt uttryck. Det har närmast innebörden att sikten är mycket god och att himlen är klarblå. Framåt augusti-september får vi rätt ofta den typen av "hög luft".