Historik i olika former

På en förfrågan beskriver Ellen pedagogiskt hur man tar fram historiska data och kollar dem i Excel.

Jag har tidigare som experiment laddat ner era data för fem varianter på dagliga temperaturobservationer för Stockholm under ung 50 år, och gjort en Exceltolkning som väljer ut viss månad och presenterar genomsnittliga data (valbart kallaste, morgon, kväll etc) för denna månad, med övre och undre variation angivna, beräknade på standardavvikelser.  Plottat som en linjegraf dag för dag på ett månadsdiagram.  Det blir data som någorlunda kan ge en ide om hur vädret skulle se ut i ett normalfall - något att jämföra eller pricka in det aktuella vädret mot.
Det var rätt pilligt att behöva extrahera numeriska data ur textsträngar och korrigera för uteblivna eller felaktiga observationer och jag tänkte egentligen inte göra detta många gånger, fast det borde vara lätt nu då själva formlerna är klara...

Då ni ändrade från den gamla grafen till den nya blev jag frustrerad och ville inte vara med längre, men jag ser faktiskt en möjlighet med den nya y-skalan i de grafer för 10-dygnsprognoser ni har på nätet; Dvs, att ni gör en programfunktion som tar fram månadsdiagram för de orter som är praktiskt möjliga, och kör en display med bibehållna graderingar på y-axlarna så utskrifter eller displayer av dessa kan jämföras över hela året, och månader sättas ihop till en helårsgraf för dem som vill. Jag har haft nytta av mina grafer då jag planerat för när jag skall dra upp båt etc, och finner det hela riktigt bra - medan excel-arket blev väldigt stort, och att välja en annan ort innebär ny nedladdning och nya formler kopierade i oändlighet.
Mitt förslag är att ni gör en displayfunktion baserat på de grafer ni i alla fall presenterar, med en lagom diffus kurva, gärna med variationskurvor över och under, som man kan välja för månad el liknande intervall, som baserar sig på data från en historisk period som kan väljas.  Jag gissar att detta är ett försök att överbrygga skillnaden mellan väderobservationer och klimatdata, och skulle kunna vara intressant att jämföra - t ex för eventuella genomsnittliga förändringar över längre perioder.  Även om detta inte blir statistiskt signifikanta "bevis" så skulle det i alla fall kunna indikera ungefär hur utvecklingen ser ut.  Ni har ju filerna som kan generera data utan nerladdningar av den typ utomstående behöver göra.
Att det inte är samma sak att göra ett interaktivt system och att plottra ihop ett Excel.ark är ju givet, och att ni fortfarande har vissa utvecklingsuppgifter som återstår i de grafer ni gör, det är klart, men trots allt skulle sådana historiska grafer säkert kunna vara till nytta för många och ni har ju data och sök/displaysystem, och det borde egentligen bara vara ett antal parametrar att "sätta" för att kunna göra detta till en särskild funktion på er website.  Eftersom avnämarna egentligen skulle vara klimat- och miljöintresserade privatpersoner skulle detta knappast vara enkelt att ta betalt för, och jag föreslår att det skulle presenteras gratis med tanke på allmännyttan, och med tanke på den nästan obefintliga chansen att någon skulle kunna göra förtjänster med hjälp av sådana data som man skulle tänka sig att dela på.  Kanske tidningar som vill sälja braskande vädernyheter eller extrema observationer skulle betala för en specialrapport baserat på materialet...

Bästa hälsningar
Johan

Kommentarer

  • Hej Johan!
    Tack för ett mycket intressant inlägg. Vi tar med oss detta i vår fortsatta utveckling. Det jag ser som en möjlighet är att vi utvecklar ett diagram, där du själv enkelt väljer tidsperiod och parameter. Du får t.ex. för temperatur för en specifik mätstation; normalvärde (medel under ca 30 år), dygnsmax och dygnsmin. Då har du möjlighet att titta på en mätstation i närheten av dig. Det skulle vara mycket givande tror jag!
    Jag tar med mig detta till vår idébank, så hoppas jag att vi har möjlighet att göra detta!
    Bästa hälsningar
    Johanna
  • Jo det verkar som om vi talar om samma sak, medan jag tror att dygnsmax/min kanske skulle vara separata presentationer och istället statistiska indikationer om hur stora de "normala" variationerna är kunde läggas in, dvs en kurva baserad på standardavvikelsen i observationerna.  Eller ett konfidensintervall på den prediktion som skulle vara resultatet om dessa observationer.  Typ en mittenkurva som är ett rensat medelvärde, och en övre som indikerar att 90% av alla observationer bör vara under den, och en undre som innebär att 90% av observationerna ligger över denna, något förenklat.  Eller 95%?

    Jag såg i en meteo-tidskrift för länge sedan något om uppföljning av prediktionernas kvalitet, med någon sorts mätning av hur väl det slog in.  När denna fråga väcktes i ett användarforum blev det däremot inte några entusiastiska svar från SMHI, men jag tror att det skulle vara fruktbart för alla parter med en rak diskussion om saken.  Trots allt är det svårt att göra modeller, och den modell ni använder är ju väldigt avancerad och resurskrävande - man kunde ju göra jämförande studier för olika modeller.  Då kanske diskussionen lyfter från "ni sa att det inte skulle regna men det gjorde det, ..." till funderingar om vad som kunde tillföra mer kvalitet i prognoserna, om alls möjligt.  Förmodligen har ni bland de bästa systemen, medan det ju finns en mängd internationella källor för segelväder i olika delar av världen t. ex.  Och för sådana som har lärt sig tolka en synoptisk karta är frånvaron av sådana sorglig.  Kanske ett nedladdningsbart paket som tar kort tid att hämta via satellit skulle vara värt besväret att göra.  Och utökad sökbarhet runt världen...  Just för folk som reser, seglar eller liknande.

    Tack för svaret, det gladde mig att få ett positivt sådant.

    Johan

  • Hej Johan!
    Ja, jag förstår din tanke med att presentera ett rensat medelvärde och samtidigt presentera "normala" variationer. Vi har liknande idéer här internt, och jag hoppas att vi får möjligheten att förverkliga dessa.
    När det gäller prognosers kvalitet, som jag uppfattade att du var intresserad av,, så presenterar vi en uppföljning av våra prognosers träffsäkerhet här.
    Och vad det gäller en synoptisk karta, så hoppas jag att möjlighet snart ges att publicera denna. Det står högt på vår prioriteringslista.
    Just nu arbetar vi dock med nästa version av väder-appen, och det tar för närvarande mycket resurser. Men snart har vi tid för andra produkter och tjänster igen!

    Tack för att du hör av dig till oss!
    Vänliga hälsningar