Hemsidan

Kan man byta tillbaks till förra utseendet. Det var mycket mer användarvänligt.

Kommentarer

  • Hej Jan! Vi kan inte backa till den gamla då den har brister som kommer i konflikt med en ny lagstiftning som trätt i kraft. Vi kommer fortsätta utveckla den här. Vad är det du inte gillar med den?
    Leif Webbkoordinator
  • Hej,
    Generellt alldeles för mycket "white space" som går ut över läsbarheten (tillgängligheten) då relevant informationen, dvs väderdata, trycks ut ur bild och kräver scrollning för att man överhuvudtaget ska se att sidan visar väderprognoser. Störst problem på iPad som jag använder 90% av fallen när jag besöker SMHI.
    Exempel: Min hemort består av två ord på 10 resp 6 bokstäver och den texten radbryts vilket gör att inte ens första raden i väderprognosen (Idag) syns på skärmen utan att behöva scrolla nedåt. Även när platsen ryms på en rad är översikten och tillgängligheten betydlgit sämre. Tidigare visades åtminstone de tre kommande dagarna på en skärmbild.
  • Förra layouten var mer lättläst, både avseende färgval, samt att det inte var lika mycket information när jag tittar på temperaturer för min ort. Det blir helt enkelt för mycket för att kunna vara lättläst.

  • Hej! Tack för återkoppling. Vi tar det till produktansvariga som kommer att utvärdera tjänsten framöver.
    Leif Webbkoordinator
  • Varför har ni gjort om vädersidan? Mycket sämre nu! Ge fan i att gå in och kladda med det som fungerar och är bra!
    Vad är det för lagstiftning ni anger som är orsak till detta?
    Kartan där man kunde välja vad man ville se, temp, moln, vind m.m. är ju helt
    kass nu! Skall visa allt samtidigt tydligen men det blir ju bara plottrigt och jobbigt!
    Gör om, gör rätt!!
  • Jag håller med, exempelvis dygnsprognos och 10-dygnsprognos är mycket svårare att få en överblick på nu, håll er till enkla, tydliga tabeller som tidigare.
  • Det ser ut som att websidor generellt programmeras på ett likartat sätt numera och istället för att som tidigare ge en snabb och tydlig överblick, speciellt om man använder en dator, numera kräver att man scrollar samt att det finns en massa onödigt "yta" som gör att informationen blir otydlig. Tidigare gav websidor en möjligheten att snabbt kunna få information och de såg ut att vara anpassade för användarna. Jag försöker att komma underfund med för vem de nya websidorna designas? Känns mer som att det är tekniken som bestämmer layout numera och inte längre användarupplevelsen. Håller med ovanstående som ber er byta tillbaka till den gamla. Vilken lagstiftning kräver att information måste presenteras i denna form av layout?

  • Vad bra att ni gjort om sidan så att man inte känner igen sig!! , För då kan man lika gärna ta en annan sida.
  • Jag håller med. Gamla väderkartan var bättre och lättare att läsa av.
    Det är standard i Sverige - när dom ändrar saker blir det bara sämre än innan. För att inte tala om allt bra som tagits bort helt och hållet gällande annat i Sverige.

  • Förra layouten gav en bättre överblick över kommande dagar. De nya "rutorna" ger ett plottrigt intryck, inte lika snabb-avläst som tabellen ni körde förut.
  • Prognoser i all ära - men vad är de värda om man inte kan kommunicera ut dem. Vad har hänt med hemsidan?
  • Håller med, i mobilen presenterades relevant information utan bilder och annat onödigt. I aktuell version syns nästan inget av intresse på första inläsningen, jag önskar som tidigare konkret text med temperatur, nederbörd och vind dvs vädret...

  • Håller med ovanstående. Den nya hemsidan är väldigt svår att överblicka och läsa av....fy....snälla, gör den tydligare.
  • Hej! Tack för alla synpunkter. Vi tar med dom till produktansvarig inför utvärdering.
    Leif Webbkoordinator