Hej Smhi!

Ja va är det som pågår nu, egentligen? Är det verkligen svaret på, varför vi inte förstår, att klimatändringar är på gång? och att det går fort? Är det så att jorden just nu är inne i en "cykel", där den är lite närmare solen, med en en liten micromilimeter? För jorden är ju inte klotrund eller hur?

Hur tror ni att vädret kommer att bli i fortsättningen? Jag vet att ni bara ger 10 dygnsprognos, jag vet att vi människor i väst, tror att allting "kommer att fortsätta"? Som det alltid har varit? Det finns ju andra länder, där torkan finns ju i så många andra länder, och nu är det vår tur? Jag är helt instält på att man måste börja med vattnings begränsning. Att man stänger av "dricksvattnet" under visssa timmar på dygnet? För det som jag lärde mig i skolan; Att allt vatten, är det samma, det bildas moln, det regnar, och det regnet som faller ner, bildar nya moln? Nej så är det inte längre. Fallar det ingen regn, bildas det inga nya moln? Vad  tror ni?

Hur kommer hösten att bli? Ser ju att det ligger ett stort regnbälte i öst europa? varför kommer det inte hit?  Har golfsrömmen börjat gå saktare? Därför att att sydpolen börja smälta? Berätta det ni vet för mig, vetenskapliga fakta. går inte att googla.

Kommentarer

  • Hej Anna

    Med den pågående klimatförändringen och globala uppvärmningen som vi har nu kommer somrar som denna bli vanligare. Så det stämmer att vi kommer behöva hushålla mer med det vatten vi har. Angående sommarens vädersituation kan du läsa detta blogginlägg:

    https://www.smhi.se/bloggar/vaderleken-2-3336/nya-varmerekord-har-slagits-men-varfor-1.138055

    Angående golfströmmen klipper jag in ett svar från min kollega Weine:

    Golfströmmen och dess förlängning den Nordatlantiska strömmen är mycket betydelsefull för vädret och klimatet i Europa.
    Ser vi på klimatvariationer över mycket långa tidsrymder är det klart att den Nordatlantiska strömmen har varierat.
    Det finns några olika hypoteser vad som kan ha orsakat detta.
    Exempelvis skulle en dramatisk avsmältning av Grönlandsisen kunna medföra att det lägger sig ett skikt av lättare sötvatten ute på nordvästra Atlanten över det tyngre varma vattnet från söder. Detta skulle därmed påverka fukt- och energiutbytet med atmosfären vilket då skulle påverka väder och klimat.
    Emellertid krävs det en rejäl höjning av den globala medeltemperaturen och dessutom skulle det ta lång tid. Om det inträffar skulle vi då redan ha ett betydligt varmare klimat. Ökad mängd sötvatten i norra Atlanten skulle alltså kunna försvaga den nordatlantiska strömmen och därmed dämpa uppvärmningen i nordvästra Europa, men knappast motverka den helt. Att det till och med skulle bli kallare är än mer otroligt.

    Det är känt att det ute på Nordatlanten finns ett relativt sett kallt område.
    Det är intressant att det finns ett så kallt område när resten av globen är så varm.
    Det finns indikationer på att kylan i Nordatlanten beror på att den nordatlantiska strömmen försvagats, men det är ännu inte helt klarlagt utifrån de mätdata som finns. Längre observationsserier kanske kan svara på det.
    http://www.realclimate.org/index.php/archives/2015/03/whats-going-on-in-the-north-atlantic/
    Det är inte osannolikt att en framtida avsmältning av isen på Grönland skulle kunna försvaga den nordatlantiska strömmen, det skulle enligt Curry & Mauritzen ta uppemot 200 år. https://www.researchgate.net/publication/7781034_Dilution_of_the_Northern_North_Atlantic_Ocean_in_Recent_Decades
    Hur mycket temperaturen har hunnit öka innan dess är svårt att säga exakt, men SMHI:s scenarier ger en ökning på 2-7 grader på 80 år.
    Det kan alltså vara befogat att lägga på någon grad fram till år 2200.
    En försvagning av nordatlantiska strömmen kan bromsa uppvärmningen över Europa, men det är inte särskilt troligt att den helt skulle motverkas, eller att det till och med skulle bli kallare än idag.
    Än så länge har jag inte läst någon studie som faktiskt föreslår att det skulle bli kallare utanför ett begränsat område i Nordatlanten.
    Notera att kylan i Nordatlanten än så länge inte haft någon effekt på uppvärmningen i omkringliggande områden.
    Med vänlig hälsning,

    Weine Meteorolog - klimatolog

    Erik Klimatologi