Gult sken i gryningen över Härnösand

Jag bor på Härnön och har utsikt mot fastlandet. I morse klockan 06 syntes ett starkt gult sken som sträckte sig över horisonten på fastlandet, det ändrade sedan efter hand karaktär och bredde ut sig över ett allt större område de närmaste 15-20 minuterna. Det var med andra ord västerut från där jag befinner mig. Det började altså i gryningen, men solen gick inte upp förrän klockan 06.48. Det var mestadels mulet så jag antar att det var molnen som färgades gula. Kan solen ha gett upphov till fenomenet trots att den var under horisonten? Eller något annat?

Jag har även sett ett liknande fenomen för några veckor sedan på samma ställe, men då skedde det mitt i natten. Ett utdraget gult sken över stora delar av Härnösand på fastlandet. En teori jag hade var att det var lågt liggande rök från någon av industrierna som färgades gult av gatlyktor och annat ljus från bebyggelsen. Kan det vara så eller har ni någon annan förklaring till det fenomenet?

Daniel L

Kommentarer

  • Hej Daniel

    Det är alltid svårt att svara utan att ha sett fenomenet. Men jag tycker det låter som att det är solen som färgat horisonten. Om solen stod under horisonten och det var molnigt kan molnen reflektera solens strålar och dessutom själva färgas. Vid klockan 6 i morse stod solen i runda slängar 7 grader under horisonten där du befinner dig (det som ibland kallas nautisk skymning)

    Färgen på soluppgången en viss dag beror dessutom av atmosfären sammansättning av partiklar och vattendroppar.

    Lite mer om detta finns i dessa artiklar:
    Gryning och skymning | SMHI
    Röd himmel och röda moln | SMHI

    Men om du såg samma fenomen nattetid kan det ju som du skriver inte vara solen utan någon artificiell ljuskälla som var orsaken.

    Hälsningar

    Sandra Klimatolog