Grundvattennivå Gotland

Nederbörden på Gotland (Visby D och Flygplats, tack SMHI för alla utförliga observationer) ökar med 6% på 50 år. Jag ser inga avvikelser där, som kan förklara att grundvattennivån samtidigt är så låg. det verkar vara bara på allra senaste år, men Gotland lyser klart röd på era kartor.
Bifogad graf från SGU:s värden visar att grundvattennivån (meter under markytan) har sjunkit väldigt mycket på allra sista åren (neråt är upp på grafen). Gotlänningarna klagar ju och vår 52 meter djupa brunn ger inget vatten (pumpen kan ha skurit också p.g.a. brist på vattentillförsel).
Men - varför är grundvattennivån så låg när det nu regnar så mycket (bortsett från sommaren 2018).
Gotland har ju ordovicisk/silurisk kalkbergrund, är den karstbetonad (porös) eller är den kompakt, det borde ha betydelse åtminstone för min vattenpump?

Kommentarer

  • Hej Fredrik,

    Tack för din fråga.

    När det gäller frågor gällande grundvattennivåerna så är det bäst att istället kontakta SGU som är experter på ämnet. Du kan nå dem på kundservice@sgu.se alternativ 018-17 90 00

    Vänliga hälsningar,