Grenblixt eller "fotoblixt"

Hej!

Jag har en fråga som gäller åskväder. Ända sedan jag var liten har jag varit besviken över att jag sällan ser grenade blixtar vid åska, utan bara ett blinkande ljussken likt det som uppstår vid fotografering. Det var först när jag började resa utomlands jag fick se "grenblixtar" i olika typer av nära och avlägset åskväder, i diverse länder både i och utanför Europa. Endast en gång har jag sett grenblixtar i Sverige och det var ute på havet vid Skånekusten.
Jag undrar om jag bara har lyckats vara på fel plats i förhållande till åskan varje gång här, tex begränsad sikt, eller om det faktiskt är någon skillnad när det gäller denna aspekt av åska mellan olika klimatzoner på jorden? Jag upplever tex att det också kan vara mer "krut" i åska utomlands.

Med soliga hälsningar,
Andrea

Kommentarer

  • Hej Andrea. De verkliga experterna på åska i Sverige är Uppsala Universitet, så jag får hänvisa dig till dem.

    http://www.hvi.uu.se/

    MVH Erik
    Erik Klimatologi
  • Men det är ett rimligt resonemang att åskan blir kraftigare närmare ekvatorn där konvektionen (uppåtströmmande varm luft) är kraftigare.
    Erik Klimatologi