Globalstrålning

Hej

Jag undrar om uppmätt globalstrålning inkluderar det man ibland ser att det kallas "back radiation"?
Mvh

Lars Backström
Norrköping

Kommentarer

  • Hej Lars
    Jag har fått hjälp av min kollega Thomas att svara på din fråga.

    Jag känner inte till någon vedertagen term eller storhet som heter ”back radiation”. När jag sökt lite på nätet så har en del använt det som jordens utstrålning till rymden i motsats till inkommande strålning från solen. I andra fall verkar det vara långvågs- eller värmestrålning från atmosfären mot jordytan som avses. Inte i något av dessa fall ingår alltså ”back radiation” i globalstrålningen. Globalstrålningen i sig är ju ett litet konstigt namn. Som lekman är det ju lätt att tro att det på något sätt handlar om hela jordens strålning i stället för ”bara” den inkommande solstrålningseffekten/energin från hela himlavalvet, summerat över ”alla” våglängder 0.28-4 mikrometer, över en horisontell yta vid markytan.
    Erik Klimatologi