Globala uppvärmningen

Hej,

Jag skulle vilja få en förklaring till varför IPCCs grafer över utvecklingen av den globala temperaturen visar en linjär ökning över tiden medan en graf från SMHi visar att temperaturökningen uteblir mellan ca 1930 och 1985 dvs en ickelinjär trend. https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/klimatindikatorer/klimatindikator-temperatur-1.2430. Visserligen visar grafen mätvärden från svenska stationer men man säger att den globala utvecklingen var snarlik.

Jag skulle vara tacksam att få svar på denna fråga då jag har ställt den till andra men inte fått någon svar.

Med vänliga hälsningar,
George Bolcsfoldi

Kommentarer

  • Hej George.
    De grafer över globala medeltemperaturen från IPCC som jag har sett har alla en liten platå eller svag nedgång under perioden ca 1940-1970. Det är på norra halvklotet som det observerades en svag nedgång för ungefär den perioden. Här är några hemsidor med uppdaterade globala och/eller Europeiska dataset:
    https://crudata.uea.ac.uk/cru/data/temperature/ och
    https://www.eea.europa.eu/data-and-maps/indicators/global-and-european-temperature-10/assessment
    Jämfört med temperaturutvecklingen i Sverige så är den till formen lik den globala uppvärmningen, och särskilt temperaturutvecklingen på norra halvklotet. Men variationen från år till år är naturligtvis större för Sverige eftersom det bara är ett förhållandevis litet område.

    Såvitt jag vet är det inte helt klarlagt vad som ligger bakom frånvaron av temperaturökning på norra halvklotet under den aktuella perioden. Det kan vara interna långsamma variationer i havs och atmosfärscirkulation och/eller så kan kraftigt ökade mänskliga utsläpp av luftföroreningar under den aktuella perioden, och som framförallt var lokaliserade till norra halvklotet, ha spelat in. Det blir spännande att se vad man kommit fram till i denna viktiga fråga i nästa IPCC-rapport som är tänkt att publiceras senare i år.
    Thomas Klimatolog