Gammal radarbild

När man går in på radar/blixt visas en 30 minuter gammal radarbild, medan klickar man på Sverige får man en 5-10 minuter gammal bild. Det annalkande regnvädret hade ju redan passerat. Varför visas inte den nyaste bilden ? Hur vädret varit kan jag se genom fönstret.

Jan

Kommentarer

  • Hej Jan, tack för att du rapporterat in detta.
    Jag för det vidare till vår Karttjänst, så får de titta på varför radar för 15 minuter är så mycket segare än radar för 5 minuter.
  • Tittade idag kl 16 Norden bilderna är 17-37 minuter gamla, dvs läggs ut när de är 17 minuter gamla och byts ut när de är 32 minuter gamla. 2 minuter efter att en ny bild tagits läggs FÖREGÅENDE bild ut.

    Motsvarande för Sverige bilderna var 6-11 minuter gamla.

    Och varför i hela friden är inte Sverige med sitt aktuellare data förvalt (även om en liten trekant vid Storuman bli blank), Sverige bilden går på de flesta håll så långt utanför Sverige att även de i gränstrakterna skulle bli nöjda.

    Jan

  • Hej Jan,
    Vi håller på att kolla upp varför radarbilderna dröjer så mycket, innan de visas på hemsidan, vi återkommer i denna tråd när vi vet varför och/eller har åtgärdat det.

    Givetvis så finns det ju olika behov för alla användare. Vi har valt 15-minuters radarkartor över Norden och Baltikum som förval, för att få en överblick och tidigt kunna upptäcka insvepande nederbördsmoln.
  • Hej Jan,
    Anledningen till att radarbilden med 15-minuters upplösning dröjer är att den tar längre tid att processa, då den innehåller mycket mer data än 5-minutersbilden. Samtidigt så är tidsstämpeln satt till början av tidsintervallet radarbilden representerar, så i värsta fall kommer radarbilden med 15-minuters upplösning att visas 29 minuter efter att den har börjat att produceras.

    Radarbilden med 5-minuters upplösning tar inte lika lång tid, då den bara "sveper" ett varv inom radarns omkrets.
  • Hej!
    I ett par dygn har det på radarbilden konstant visats ett område med lätt regn över Skälderviken som legat still där, medan alla andra skurar har flyttat på sig. Från Halmstad kan jag se Kullen och himlen däröver, och där tycks ha varit klart mest hela tiden.
    Har det möjligtvis att göra med intrimningen av radarsändaren?
    Med vänlig hälsning

  • Hej Evert,

    Det fasta ekot som ibland visas och "ligger still" är ett så kallat falsk radareko. Mer om det här: https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/falska-nederbordsekon-fran-vaderradar-1.20507

    Hälsningar,