Fronter

Vad är det som rör sig, är det fronten eller jorden? En front kommer ju oftast från väster och rör sig mot öster och jordklotet rör sig åt andra hållet. Står dom västliga fronterna stilla och det är jorden som rör sig?

Kommentarer

  • Hej, man kan säga att både jorden och fronterna rör sig. Fronterna rör sig med vinden som drivs av tryckskillnader i atmosfären. Jordens rotation påverkar dock rörelsen genom den så kallade corioliseffekten som viker av rörelser åt höger (på norra halvklotet).

    Dock är det inte så att den fasta jorden roterar och atmosfären står stilla. Det behövs ingen kraft för att upprättehålla en rörelse utan bara för att förändra hastigheten. När gaser bildas ur jordytan (till exempel då vatten förångas) och förs in i atmosfären har de samma rörelse som jordytan (till exempel havet som det förångas ur) och behåller den rörelsen tills en kraft verkar till att förändra den. Hela jorden är på så sätt ett system som roterar i princip synkront.

    Mer om corioliseffekten kan du läsa här:
    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/corioliseffekten-1.4041
    och här:
    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/den-forunderliga-corioliseffekten-1.5612
    Hoppas du blir nöjd med svaret!
    Magnus Klimatolog