Framtida global medelvattennivå i havet

När kommer IPCC med nya beräkningar av framtida global medelvattennivå i havet enligt olika RCP:er? Kommer tidshorisonten då att vara längre än till år 2100?

Kommentarer

  • Hej Kristina

    Jag har fått detta svar från våra oceanografer på SMHI:
    Uppdaterade beräkningar förväntas komma i IPCCs kryosfärsrapport som skall släppas i höst. Dessa kommer dock sannolikt inte att sträcka sig längre än år 2100 då CMIP5 datan dagens projektioner baseras på oftast inte sträcker sig längre än så. CMIP6 är i produktion och kommer att användas i AR6 som är planerad till 2021, där kommer projektionerna antagligen bli till 2300.
    Erik Klimatologi