Fråga om molntyp - Molnrulle/Arcus-moln

Hej! Skickar över en bild tagen i oktober förra året. Molnet, som är helt otroligt tycker jag, har den typen något namn? Själv har jag aldrig sett något som liknar det tidigare.

Molnrulle

Kommentarer

  • Hej!

    Det är ett arcus-moln, eller på svenska något så prosaiskt som en "molnrulle":

    http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/a...

  • Åh, tack för svar! Är det en speciell vädertyper som generar denna typ av moln, eller kan dom förekomma närsomhelst? Glömde tyvärr fråga det tidigare.

  • Hej!

    Jag gör det enkelt för mig, och citerar från länken ovan:

    "Ett långt, cylinderformat moln, kallat molnrulle eller korrekt Arcus, kan bildas då kall luft sjunker ner från ett åskmoln eller avancerar utmed en kallfront.
    När kall luft tränger in under varm och fuktig luft framför åskmolnet eller fronten, trycks den fuktiga luften upp i höjden och kyls varvid ett moln bildas. Molnet sätts också i svag rotation varvid formen blir en lång rulle.

    Översidan på molnet kan bli ganska skarp då den fuktiga luften stiger till en bestämd höjd när den roterar. När den framvällande kalla luften passerar uppstår ofta en kraftig vindökning eller vindstöt, ofta också en vindvridning och därefter blir vinden byig."

  • Stort tack!

  • Sänder en bild på ett vackert fjädermoln över Källösa Östra Ryd Söderköping.
  • Fjädermoln över Källösa Östra Ryd Söderköping
  • Hej Lars-Ove!

    Verkligen vacker bild, tack för att du delar med dig!

    Ha det gott!