Under vilka månader är det störst risk för skyfall?

Hej,

Under vilka månader är det störst risk för skyfall i södra Sverige?

Vänliga hälsningar,
Josefin Svensson

Kommentarer

  • Hej Josefin!

    Vill du undvika skyfall är det juli och augusti de månader du ska packa ner paraplyet. Det är nämligen vanligast att årets största nederbördsmängd faller under de sena sommarmånaderna.

    SMHIs definition av skyfall är när nederbörden är minst 50 mm på en timme eller minst 1 mm på en minut. Nästan alla skyfall inträffar på sommaren.Vill du veta mer kan du läsa om det i vår artikel om extrem nederbörd.