Förvirrande med varierande dygnstider för regn t ex

Det har blivit mycket svårare att få en överblick över vilka dygn som en viss nederbörd förväntas komma. Mycket enklare om dygnet börjar 24:00/00:00 och slutar vid nästa 24:00/00:00, inte som nu med varierande dygnsgränser.

Kommentarer

  • Hej Martin, tack för ditt inlägg!
    Det meteorologiska nederbördsdygnet har alltid varit 06-06, vilket ställer till det lite då när det ska presenteras dygnsvis i tabellform. Vi, som sitter på utvecklingen av internettjänsterna har stött på våra meteorolog-kollegor om detta, men det står fast att det är så man presenterar nederbörd.
    Önskar dig en fortsatt bra torsdag!
  • Hej Anders

    Jaså, har det varit så? Det har jag aldrig sett eller tänkt på förut. Men 06-06 säger du, nu har det varit 02-00, 02-00 eller andra varianter...Om det ändå vore samma jämnt.

    Mvh

    Martin
  • Hej Martin.
    Ja, det har att göra med tidszoner. På sommaren är det 02 (UTC+2) och på vintern är det 01 (UTC+1). Det har kanske inte varit så tydligt tidigare att det inte är 00-00?