Förslag till förbättringar och önskemål

Syftet med väderleksprognoser är att ge oss medborgare och andra intressenter en välgrundad uppskattning av hur vädret kommer att bli den närmaste tiden. Behovet av dessa prognoser skiftar över tid, och beroende på intressent. För mig som privatperson blir väderprognosen extra viktig under helger och annan ledighet, t ex som nu under min semester då jag befinner mig på landet. Generella prognoser över längre tid är oftast inte lika intressanta som en säker lokal prognos för dagen eller det närmsta dygnet. Det handlar om att kunna bestämma, vilka aktiviteter man ska välja. Ska vi bege oss till stranden för att sola och bada? Ska vi ge oss ut på en golfrunda? Eller kanske en biltur, eller ägna oss åt inomhusaktiviteter, för att det kommer att regna en hel del...? Tyvärr måste jag konstatera, att era lokala prognoser oftast är mycket osäkra. Till och med för närmsta dygnet! Jag har hittat en metod att, med hjälp av några av era digitala hjälpmedel, själv göra mycket säkrare prognoser i närtid, dvs för de närmaste 4-5 timmarna. De funktioner jag använder mig av är först och främst den helt nödvändiga satellitbilden visande molnområdenas utbredning och utveckling över tid. Något som här klart skulle förbättra möjligheterna ytterligare vore om satellitbilden kunde uppdateras minst varje kvart, och att upplösningen kunde förbättras så att den klarar en rejäl zoom-funktion för ännu bättre lokal precision. Den andra av era absolut nödvändiga funktioner jag använder är Radar/Blixt-bilden som visar regnområdenas utbredning och utveckling över tid. Den är i huvudsak bra i er nya lay-out. En brist tyvärr är dock, att min aktuella bildinställning försvinner vid uppdatering, och jag måste välja den igen och zooma in mitt område på nytt...
Med hjälp av dessa funktioner kan jag med säkerhet göra betydligt tillförlitligare korta, lokala prognoser än de jag får ifrån er. Och korta, tillförlitliga prognoser är det jag, och säkert de flesta med mig, vill ha! För vem är betjänt av långtidsprognoser som aldrig, och jag säger ALDRIG, slår in...

Kommentarer

  • Hej Hans-Owe!

    Alla inlägg som är av förbättringskaraktär taggar vi alltid som förbättringsförslag som våra utvecklare får titta på vad som är möjligt att genomföra i kommande lanseringar. Tack för ditt inlägg så länge.