Förslag mätstationer

Jag skulle gärna vilja ha fler mätstationer i fjällvärlden, de skulle vara mycket värdefulla för oss fjällvandrare, som ju är mycket väderberoende. Intresset för fjällvandring har ökat explosionsartat, fantastiskt för folkhälsan! Det finns en i Tarfala, jag skulle vilja ha en på Kebnekajse vid toppstugan, en vid Låktatjåkka fjällstation(Sveriges högst belägna hotell 1230 möh) sedan finns det ingen station i Sareks nationalpark. Det är jätteavstånd mellan stationerna för tillförlitliga väderdata i fjällvärlden jämfört med södra delarna av landet.

Kommentarer

  • Hej!

    Du har helt rätt i att det är glest mellan mätstationerna i fjällvärlden. Automatstationer är ganska stora och dyra anläggningar, men sett över längre tid så kommer stationsnätet säkerligen att göras tätare.

  • KustvädretVarför så glest med vindpilar mellan Forsmark och norra Stockholms skärgård?
  • Hej!

    Här är Hav- och kustvädret för Forsmark:

    https://www.smhi.se/vadret/hav-och-kust/hav-och-kustvader/q/Forsmark/%C3%96sthammar/2713942#ws=wpt-a,proxy=wpt-a,parameter=wind

    Det finns väl ganska många pilar där?