förlängd växtsäsong

Hej! Jag läser just Vattenmyndigheternas samrådsunderlag och där beskrivs en förväntad förlängning av växtsäsongen pga höjda temperaturer, med hänvisning till era kartor/data (bifogar 2 figurer). Men jag undrar om växtsäsongen verkligen blir längre på hösten, när det snarare blir dagsljuset än temperaturen som begränsar växterna? Vad kan ni säga om det?

Kommentarer

  • Hej!

    Generellt brukar vi definiera den "meteorologiska" växtsäsongen och som du skriver är den rent av baserad endast på temperatur. I verkligheten beror den säkerligen även av tillgång på solljus (och kanske fler faktorer så som näring/vatten?), och detta är även specifikt för olika växtsorter. Så jag tror att din fråga egentligen ska ställas till en biolog för att svara på den "egentliga" växtperiodens längd.

    Det kan ju vara så att någon på SMHI jobbat lite mer ingående med detta. Har du någon referens till rapporten du hämtat figurerna från, så kanske jag kan hitta vem som varit inblandad?

    Vänligen

    Sandra Klimatolog