Förklaring till cirkulära formationer med igenfruset hål i mitten. Sthlms skärgård efter isläggning

Kommentarer

  • Hej Per,

    Tack för din fråga!

    Jag tog din fråga vidare till våra experter gällande is som svarar såhär:
    Ofta kan det se ut så där när gasbubblor från botten, tränger upp genom ett tunt istäcke innan det fryst till ordentligt. Kan tänka mig att isytan sedan fryst något senare i ”figuren” och därmed skapat en isyta som ligger lite lägre.
    Därefter tunt snöfall över alltihop.

    Vänliga hälsningar