Fördjupning om vad skillnaden i dagslängden beror på samt litteraturhänvisning?

Hej!
Vi är två elever från Per Brahegymnasiet som jobbar med vårt gymnasiearbete om modellering av soltimmar.
Vi har kollat på er sida Dagslängdens förändring under året | SMHI  och ser i er text att det står såhär: "Att kurvorna ser ut som de gör är aningen komplicerat, men att ökningen av dagens längd skiljer mellan norr och söder beror ju på att jordaxeln lutar." och "Att den maximala ökningen av dagslängden inte är som störst vid dagjämningarna kan vara förvånande, men beror utöver jordaxelns lutning på att jordens hastighet i sin bana runt solen varierar. " Vad bygger ni era resonemang på samt vilken litteraturhänvisning har ni? Och skulle ni eventuellt kunna förklara orsakerna för dagslängdsförändringen lite mer ingående?
Stort tack från oss!

Mvh
Laura och Tilda
Laura Jackwert

Kommentarer

  • Hej!

    Det är lite otydligt vad som avses med "Att kurvorna ser ut som de gör" i texten, och det finns flera faktorer som påverkar deras utseende. Ni kan läsa lite mer i dessa i följande artiklar:

    Asymmetri i tidpunkten för solens upp och nedgång | SMHI
    Solens upp- och nedgång | SMHI

    Den information som finns i texten får nog räknas som allmän kännedom, så det finns inga referenser angivna, men det finns säkerligen beskrivet i böcker på ämnet. Kurvorna är framtagna med ett beräkningsprogram för solens position.

    Vi har dessvärre bara möjlighet till kortare svar här. Men om ni önskar mer hjälp kan ni skicka ett mail till klimatolog@smhi.se så kan vi försöka hitta en tid för att svara lite mer ingående till exempel via telefon.

    Hälsningar

    Sandra Klimatolog