Förbättringsförslag Kustväder för mobilanvändare

Nu har ni from i år ersatt den "gamla" kustvädersidan med Hav- och kustväder. För mig som seglar och är ganska beroende av prognoser har det blivit en försämring. Jag har tidigare tittat på kustvädret i min telefon, väldigt lätt att bara välja område (ex söderarm-sandhamn). Nu måste jag på telefonen försöka ställa in en karta och försöka se vindpilarna på en liten skärm. Nej - jag skulle vilja att ni återinför den textbaserade rapporten men behåller den kompletterande karta. Stockholm Radio läser ju även upp kustvädret efter områden - hur kommer de rapportera väder from i år? Mvh Louise

Kommentarer

  • Hej Louise,
    Tack för ditt inlägg och feedback!

    Som du skriver så är nu "Kustväder" borttagen och ersatt. Produkten var byggd på gammal teknik och därmed både svår och dyr att förvalta. SMHI kunde därmed inte garantera full funktionalitet längre. Från och med september i år måste allawebbprodukter också vara tillgängliga (anpassade så att de fungerar för alla oavsett funktionsvariation) enligt lag.

    SMHI har inte resurser att förbättra Kustväder enligt tillgänglighetslagen. Vi satsar istället på att förbättra ersättaren Hav- och kustväder framöver.

    Ersättare (Hav- och kustväder) innehåller en hel del matnyttigt. Bland annat nedanstående:
    • Varningar för sjöväderdistrikt
    • Prognos för vind och byvind – detaljerade vindkartor och ortsprognoser
    • Vindobservationer i karta
    • Sjörapport – textprognos för öppet hav med information om vind, väder och sikt
    • Prognos och observationer av Havsvattenstånd
    • Prognos för våghöjd, strömmar, ytvattentemperatur och is
    Jag har tagit dina synpunkter/förbättringsförslag vidare till ansvarig för tjänsten. I nuläget så ser det ut som vi har resurser att göra en del förbättringar av tjänsten under sommaren/hösten 2020.

    Vänliga hälsningar,
  • Hej,

    Den gamla kustvädersidan gav en fantastiskt bra överblick över vind (och väder) prognosen ca 5 dagar framåt, med något mer detaljer det närmaste dygnet. Denna översikt hjälper fritidsbåtsfolket att planera rutter, vilket är oerhört viktigt.
    Den nya sidan ger mer detaljerad info, vilket är bra men samtidigt tappar man tyvärr den övergripande bilden då det är svårt och tidsödande att scrolla igenom timme för timme.
    Optimalt hade varit att presentera en översikt först (liknande vad som fanns tidigare), med möjlighet att studera i närmare detalj, som den nya applikationen ger.
    Alternativt bygg ut sjörapporten till fler att omfatta fler dygn framåt.

    MVH
    Henrik
  • Hej Henrik,
    Superbra tankar, tack för dessa!

    Jag har taggat det här inlägget med "förbättringsförslag" vilket innebär att han som är ansvarig för tjänsten kommer ta emot samtliga förslag som kommer in. Jag håller tummarna för att dessa idéer kan införlivas i kommande uppdateringar/justeringar!

    Vänliga hälsningar,
  • Håller med Henrk
    Det är jättesvårt att få en överblick
    Saknar verkligen den gammla prognosen i text
  • Hej,
    Tack för bra feedback. Överblicken är en viktig punkt som vi har med oss när vi förbättrar tjänsten.

    Med vänlig hälsning,
  • Instämmer med ovanstående! Som kajakpaddlare hade jag stor nytta av Kustväder.
    Det var enkelt att planera turen när det fanns text, uppdelat på förmiddag eftermiddag och kväll, med ungefärlig vindstyrka och vindriktning angiven. Spelar stor roll när man paddlar.
  • Instämmer med alla föregående! Paddlar kajak och hade stor nytta av Kustväder för att planera turen. Texten med ungefärlig vindstyrka och -riktning uppdelat på förmiddag, eftermiddag och kväll var bra. "Norra Östersjön" är för stort område för att vara användbart.
  • Håller med samtliga.

    Det är bra med detaljerade prognoser, men det är svårt att få en överblick över kuststräckan. En skriftlig information är lättare att ta till sig när man snabbt vill få en överblick.
  • Håller med Louise W och Henrik!
    Den detaljerade vindkartan, som kallas "ersättare" ovan, är alldeles för krånglig och svårtillgänglig för att använda på en Androidtelefon.
    Nedläggningen av gamla kustvädersidan är verkligen en björntjänst för oss fritidsbåtfolk!
    Är verkligen fritidsbåtfolket, i synnerhet i år semestrande på svenska vatten, en så ointressant målgrupp att SMHI kan stänga ner en viktig informationskanal och ha mage att kalla Hav- & kustväder för "ersättare"?
    Det torde också resultera i att fler ger sig ut på våra kustvatten utan att ha koll på väderprognosen.

    Med vänliga hälsningar
  • Erat nya hav och kustväder är ju i princip värdelöst. Har ni ingen aning om vad/hur ett bra användarinterface är eller ska vara.
    Förut kunde man läsa några rader och ev se på någon enklare bild och på ett par sekunder bilda sig en uppfattning.
    Skrota denna nya variant direkt.
    Kustvädret och havsvädret är ju typ den mest kritiska väderrapporten man har att ta hänsyn till som privatperson och skattebetalare. Fjällvädret möjligen av samma dignitet. Det är ju Er uppgift att ge oss medborgare enkla och så exakta prognoser som det går. Jag läser ju och förstår att det är fler än jag som tycker detta är under all kvalitet.

  • Tack för många bra synpunkter!
    Vi jobbar med en översyn av tjänsten nu. Det är dock oklart om vi kommer hinna uppdatera tjänsten i sommar då vi har knappt om resurser i utvecklingsteamet.

    Med vänlig hälsning,
  • Hej!
    Ni behöver inte utveckla något, återgå till textversionen.Där vi fick, som många skriver, en bra sammanfattning i närtid och några dagar framåt. Dessutom över en kuststräcka, vi är många som färdas. Alla ligger inte still på samma ö hela sommaren . Argumentet ”tillgänglighet”, hur tänkte någon där?
    Ser framemot en återgång till ert gamla beprövade kustväder! Det var bra!
  • Kustväder var en lätt tillgänlig sida som fungerade i alla webbläsare på alla typ av enheter. Det kan inte vara dyrt att ersätta den gamla appen med en liknande enkelt översikt i modern html teknik. Er alternativ förslag är för krånlig, tidskrävande och inte als tillgänlighetsanpassad. Vad har ni hållit på med under alla dessa år ni har hotat att ta bort Kustväder? Reklamfinansierade och betaltjänster har inte kommit med något alternativ ännu så jag antar att ni vill ha för mycket betalt för vår gemensam skattefinansierade dataprognoser. Önskar att ni jobbade med metereolgi i stället för affärsutvekcling, det är ni inte bra på och behöver inte vara det för vår trygghet.
  • Jag har varit upprörd över bortagning av Kustväder och avsaknaden av en vettig förklaring. Det skulle lindras med en lathund, demo eller beskrivning av hur man kan använda Hav och Kustväder. Väder fliken är mycket bra och likt den gamla tjänsten men saknar beskrivningen som uppskattades av många. Nu måste var och en gör samma tolkning och hitta på sin egen beskrivning för att kommunicera med övriga besättning / exp. deltagare.
    Dessutom måste man först ändra kartan och klicka på Väder fliken. En oro är att om man börjar med Stockholm som utgångspunkt på kartan och sedan söker på t.ex Utö så blir prognosen annorulunda vilket är förrvirrande opålitlig.

    Det käns mindre bra för många som kommer att bli stressat nu i sommar och inte förenligt med att "SMHI bidrar till ökad säkerhet, god samhällsplanering och ett uthålligt samhälle".
  • Jaha, så stängde ni återigen ner den gamla välfungerande kustvädersidan. Men det mest tragiska är att ni hänvisar till lagar om tillgänglighet för handikappade. Den gamla byggde på att det enda man behövde göra var att scrolla nedåt. Den nya kräver långt mycket bättre syn och motorik för att använda. Vad i den gamla var begränsande i tillgänglighet som inte den nya har?

    Den nya är VÄRDELÖS för den typ av användning som den gamla var utmärkt för. Den nya är INTE en ersättare, den kommer göra att vi söker oss till andra leverantörer istället, något annat kan vi tydligen inte hoppas på. Har ni verkligen inte EN ENDA seglare på SMHI som använde gamla kustväder på en telefon och som förstår varför den fungerade så bra?
  • Hej,
    Tyvärr är det så att vi har lite resurser i utvecklingsteamet och det är den primära orsaken till att vi var tvungna att stänga av kustvädret eftersom det var en tjänst som byggde på gammal teknik. Vi vet att ni uppskattade tjänsten men tyvärr räckte inte resurserna till när vi var tvungna att göra tillgänglighetsanpassningar.
    Med vänlig hälsning,
  • Kan man inte tänka sig att återgå till kustvädret under juli och augusti till exempel, när det behövs bäst.

  • Ja, ni har ju bränt resurserna på överdrivna bloatade lösningar, så det är klart att det inte finns något kvar till nåt användbart. Ända sedan ni började göra om för några år sedan ser allt ut som en överdriven blinkande julgran, och sidorna tar alldeles för lång tid att ladda eftersom en massa annat strunt ska ladda innan man får se det man kom dit för. Ja, där tog skattepengarna slut.
  • Som gammal yrkespilot har jag inga problem med att ta till mig både enklare och mer avancerad meteorologisk information. Den gamla, textbaserade, lösningen gav kanske inte så detaljerad information som den nya kan göra. Den nya förutsätter dock en ganska stor skärm och en hel del skrollande. Något som inte alltid är så enkelt i en båt eller kanske en kanot. Dessutom är det ju så att detaljerna, precis som i ortsprognoserna ner till minsta by, till stor del bygger på interpolering och på det viset skapar ett falskt intryck av exakthet. Denna detaljrikedom kommer knappast på grund av att underlaget är så exakt utan mera på grund av att en del andra leverantörer, tex yr.no, för en del år sedan valde denna linje. Många tyckte säkert då att det var bra med denna exakthet och ni kände er förmodligen tvungna att följa efter. Att påstå att den nya skulle vara bättre tillgänglighetsanpassad framstår snarast som ett dåligt skämt. Dessutom, kan man inte ta till sig enkel textbaserad information så är det väl ytterst tveksamt om man skall ha ansvar för att planera resor på sjön, i vart fall sådana utanför närmaste vik.
    Bästa lösningen vore att återskapa en liknande textbaserad tjänst som den gamla och behålla den nya , kanske med några justeringar.
  • Håller med alla andra och dessutom verkar kustväderprognoserna på VHF ha upphört. Väldigt illa för sjösäkerheten och ruttplanering. Gissar att den tidigare tjänsten är den mest använda av de som finns på er sida. För mig var det den enda som jag använde.
  • Why a specific sailor Weather page?
    routing with a yacht overseas, you often have an expensive Internet connection, so
    - most text only, minimum number of pictures and animations;
    - Easy access to two areas: area where you are and the area where you are going;
    - Primarily wind forecast, but also temperature, sunshine and precipitation can be important;
    - Not only the forecast for today, but also the more-days predictions;
    - Also warnings for that area;
     - If possible, also insight into the overall weather situation;

    greatings of a dutch sailor, Guus

    PS. Old links i used:
    http://www.smhi.se/vadret/hav-och-kust/kust?pp=http://www.smhi.se/produktportal-1.0/forecastCoastDetailed.do?areaType=coast&geoAreaId=28
    and so for all your  Kustvädersträckor och sjöväderområden

  • Hej,
    Tack för alla kommentarer hittills. Fokusera gärna på att beskriva ert behov av väderinformation samt i vilket sammanhang ni använder informationen.
    Vill bara vara tydlig med att Hav och Kustväder ännu inte är tillgänglighetsanpassad, den ska bli tillgänglighetsanpassad. Att bygga om gamla Kustvädret till ny teknik och göra tillgänglighetsanpassningar hade vi inte resurser till tyvärr.

    Med vänlig hälsning,

  • Hej
    Har nu i 3veckor ”lekt” meteorolog under vår segling Sthlm-Umeå. Inte lätt att tolka färger och pilar, gäller dessutom att ha bra uppkoppling.
    Det jag önskar och saknar, som kompletterar nuvarande kustprognos är:
    Textbaserad prognos för kuststräckor:
    Fm/ em/ kväll o natt.
    Prognos för dagen och någon dag framåt. Risk för medelvind >10m/s ( i %)
    Info om regn vore tacksamt.
    Varningar: åska kuling etc.
    Sjörapporten finns som text, varför inte komplettera den med kuststräckorna?

    Med vänlig seglarhälsning,
    Elisabeth

  • Tydligen många som tycker som jag. Gamla kustvädersidan var överlägsen och gav en helt annan överblick med meterologens kommentarer. Ges inte samma info på VHF längre? (har inte kollat). På skärgårdsradion 90.2 presenteras klassiskt kustväder från SMHI för kuststräckor i Stockholms skärgård för ett dygn framöver, så infon måste ju finnas.

    Nya sidan har förutom plåttrghet även alldeles för ofta tekniska problem, framförallt på mobil och/eller tablet. Ibland vill inte pilar/färger visa sig alls. Med lite tur kanske det funkar 10 minuter senare.
    Känns som om nya tekniken säkert är bra, men inte helt robust.
    Ute på sjön med sämre mottagning vill man även ha så låga bandbreddskrav som möjligt (=text)
  • Hej igen!

    Återkommer här efter sommaren och ett intensivt användande av nya kustväderappen och vill uppdatera min tidigare kommentar från 15:e Maj.

    Den nya appen fungerar och prognoserna för vindriktning och styrka har stämt över förväntan. Denna mer detaljerade vy har varit värdefull och man har på ett mycket mer noggrant sätt kunna planera rutt och natthamn.

    Jag har mestadels använt appen från en telefon (Android med 5” skärm) och även om det fungerar hyggligt blir det tidvis fel då knappar/kontroller blir små. Även uppdateringen av sidan har ibland inte fungerat, antar problem med cookies/cachning.
    Byvindsmarkeringen är för kraftig och bör lättas upp något.
    Eftersom färgerna för vindstyrka är nyanser tar det tid att lära sig att snabbt tolka styrkan. Detsamma gäller pilarna.

    Jämfört med gamla appen är således informationen mycket bättre för en tränad/avancerad användare men på bekostnad av enkelhet och tid det tar att skrolla igenom tidslinjen.

    I en perfekt lösning hade man kombinerat den nya detaljerade vyn men text-översikt men om man måste välja en är den nya helt klart bäst.

    Mitt tidigare förslag om att bygga ut sjövädret till att omfatta fler dygn framåt kan vara ett alternativ.

    Flera av mina vänner har liknande uppfattning att den nya appen är bättre men kräver en tids användning så man ”lär sig” hur man bäst använder den.

    MVH
    Henrik
  • Hej,
    Tack för återkopplingen. Jättebra med konstruktiv feedback!
    Med vänlig hälsning,
  • Vi behöver en sida som visar sjöväder i rent textformat.. Vi som vill hämta ner vädret via kortvågsradio har inte mycket bandbredd tillgänglig.. Det kan inte vara så svårt att presentera en textfil på en webserver eller? Det gick ju förr
    //Johan
  • Hej,

    Ny sommar och åter dags att önska den "gamla" kustvädersidan åter. Den var enkel, lätt tillgänglig, levererade tillförlitliga prognoser och fungerade utmärkt i mobilen. Uppenbarligen var den också mycket uppskattad, vilket märks inte bara på inläggen här, utan även i kontakt med med många båtfarare runt Sverige,

    Vi förväntar oss därför att SMHI nu tar till sig av de här önskemålen och kompletterar med den enkla kustvädersidan.

    Som inspiration kan ni titta brittiska Met Office, som liksom SMHI har en mängd fina vädersidor med olika kartor, men som också på sin sida "Coast and Sea"
    Coast and Sea - Met Office,
    har en länk till "Marine forecasts for printing and low-bandwidth devices (such as mobile phones)",
    Shipping forecast and gale warnings - Met Office

    Ett annat önskemål är också att ska vara möjligt att ta del av aktuell isobarkarta där man själv kan se hög- och lågtrycken. Även här kan ni ta inspiration från Met Office
    Surface Pressure Charts - Met Office

    Med vänlig hälsning
    Johan
  • Hej,
    Tack för synpunkter. Förstår att det är problematiskt med bandbredd i kustbandet och längre ut. SMHI har prioriterat att införa ett förnyat vädervarningssystem vilket tagit nästan alla resurser men när det lanseras i oktober så börjar vi ta tag i hav och kustvädret.
    Tillsvidare så har SMHI följande tjänster för hav och kust:
    Hav och Kustväder
    https://www.smhi.se/vader/prognoser/hav-och-kustvader/q/

    Vattenstånd och vågor:
    https://www.smhi.se/vader/prognoser/vattenstand-och-vagor

    Sjörapporten:
    https://www.smhi.se/vader/prognoser/sjorapporten#ws=wpt-a,proxy=wpt-a,lang=sv,area=none

    Kustobservationer:
    https://www.smhi.se/vader/observationer/kustobservationer

    Algsituationen:
    https://www.smhi.se/vader/observationer/algsituationen

    Is till havs:
    https://www.smhi.se/vader/observationer/is-till-havs#ws=wpt-a,proxy=wpt-a

    Med vänlig hälsning,
    Josef
  • Hej!

    Håller med synpunkterna i inläggen! Nya Kustväder ger inte det stöd båtfolk behöver. Jag använder numera andra väder-appar eller SMHI:s landväder, trots att jag inte litar på att vindriktningarna på havet är detsamma som på land.

    SMHI behöver återgå till textinformationen med vindstyrka och riktningar för förmiddag, eftermiddag, kväll och natt.
    Den animerade bilden är inte möjlig att avläsa i en mobiltelefon. Skillnader i färger och streck på pilarna som ska visa vindstyrkan är inte tydlig. Det är också pilligt att dutta sig fram i "filmen" för olika klockslag.

    Jätteviktigt att förbättra detta så snart som möjligt för säkerheten till havs! (Inte minst för att kunna välja rätt natthamn)
    Catarina
  • Hej Catarina,
    Tack för bra synpunkter.
    Är det tjänsten Hav- och kustväder som du tycker är otydlig? https://www.smhi.se/vader/prognoser/hav-och-kustvader/q/Landsort/Nyn%C3%A4shamn/2697710#ws=wpt-a,proxy=wpt-a,parameter=wind

    Det finns vindkartor vi vår väderapp också? Tycker du de är tydligare?

    Med vänlig hälsning,

    Josef
  • Hej!
    Ja, det är Hav- och kustväder som är svårläst. Jag vill helst inte ha någon karta alls utan information i text.
    Hur väl färgerna på kartan syns beror på den individuella mobiltelefonens skärm och varierar. Därför kan man inte informera med färger.
    Att ha olika blåa nyanser funkar definitivt inte alls. Jag ser inte om det är ljusblått eller mellanblått.
    Strecken på pilarna syns också oskarpt på min skärm. Särskilt i regn i en lutande båt...... Seglare sitter inte vid en stor dataskärm vid ett skrivbord när man behöver veta sjöväder.(Därtill är det ganska många som är färgblinda och inte ser skillnad mellan ljusblått och limegrönt.) Websidan får inte heller kräva stor datakapacitet eftersom internetuppkopplingen är svag i skärgården.

    Kan jag använda landvädret över tex Huvudskär - visar det samma vindprognoser (styrka och riktning) som kustvädret?
    Catarina
  • Hej igen,
    Tack för ytterligare synpunkter.
    Du kan använda Hav- och kustväder med väderfliken för att se detaljerna:
    https://www.smhi.se/vader/prognoser/hav-och-kustvader/q/Huvudsk%C3%A4r/Haninge/2704089#ws=wpt-a,proxy=wpt-a,parameter=weather

    Under tabellen finner du även Sjörapporten och Vattenstånd i närheten. Om det finns varningar så syns de också. Sjörapporten speglar mer vindarna ute på öppet hav och den beskriver ett ganska stort område.

    Med vänlig hälsning,

    Josef
  • Återigen Josef

    Ni verkar inte förstå behovet! Vi behöver något i ren text (kan vara formaterad) Vi behöver INTE någon form av grafik alls! Ett exempel på hur det skulle kunna se ut

    https://www.yr.no/hav_og_kyst/tekstvarsel/hav/?spr=eng

    Denna är till 95% bra

    Det kan ju inte vara något jättejobb att publicera parallelt med er vanliga info

    //Johan

    Johan Hansson
  • Hej Johan,
    Behovet snabb och enkel presentation av kustväder är vi införstådda med.
    Jo, det kräver ett arbete att få fram texter och detta har vi inte kunnat prioritera då vi lagt stora resurser på att införa ett förnyat vädervarningssystem i Sverige.
    Länken i ditt inlägg motsvarar vår sjörapport:
    https://www.smhi.se/vader/prognoser/sjorapporten#ws=wpt-a,proxy=wpt-a,lang=sv,area=none

    Med vänlig hälsning,
    Josef
  • Problemet är att du måste välja ett område för att få mer detaljerad info.. Jag behöver direkt url till varje område i såfall.. Då systemet för Winlink bygger på att vi skickar ett kort epost meddelande till en server som går och hämtar infon och sen koverterar till epost och skickar tillbaka... Om vi kan få till direkt url för varje område är vi en bit på väg även om det inte blir så bra som det skulle kunna bli

    //Johan
    Johan Hansson
  • Det blir inte bra.. När servern parsar sidan så kommer inte rapporten med.. Det brukar betyda att texten inte är i rent text format.. utan i Java ellerdyl.. Därav problemet nedan ser du resultatet när jag försöker med Norra östersjön
    Ert gamla system klarade detta galant! Dessutom får vi med massa onödig info...

    //J

    Johan Hansson <sm0tsc@gmail.com>
    https://www.smhi.se/vade...y=wpt-a,lang=sv,area=48

    query-reply@saildocs.com <query-reply@saildocs.com>
    18 juni 2021 11:02
    Till: Johan Hansson <sm0tsc@gmail.com>

    URL: https://www.smhi.se/vader/prognoser/sjorapporten#ws=wpt-a,proxy=wpt-a,lang=sv,area=48
    Date: 18 Jun 2021 09:02:57 -0000
    Last-Modified: 18 Jun 2021 09:02:22 -0000
    Expires: 18 Jun 2021 09:04:22 -0000

    (Converted from HTML)
    Sjörapporten | SMHI

    SMHI använder cookies för att följa upp och förbättra webbplatsens innehåll och tjänster. Genom att använda SMHIs webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte accepterar kan du begränsa lagring av cookies i din webbläsares inställningar.

    Mer om cookies och personuppgifter på SMHIs webbplats Jag accepterar

    Hoppa till sidans innehåll
    Hoppa till sajtens sök
    Om webbplatsen
    Startsidan
    Nyhetsarkiv
    Kontakta SMHI

    close-outline-24x24 hamburger-menu-outline-24x24 Meny

    Varningar

    close-outline-24x24 Stäng meny

    Översikt Väder start-outline-24x24
    Varningar och risker

    Varningar Risk för vattenbrist
    Brandriskprognoser
    Prognoser

    10-dygnsprognos Meteorologens kommentar Hav- och kustväder Vattenstånd och vågor
    Sjörapporten Fjällväder UV-index idag Prognos marknära ozon
    Radar och satellit

    Radar med blixt Satellit
    Satellit, detaljerad
    Observationer

    Observationer Max/minvärden Mina observationer - WOW Årstidskarta Snödjup
    Havsobservationer Kustobservationer Algsituationen Is till havs
    Mark och vatten

    Markfuktighet - Beta Flödesläget
    Vattenbalans

    Översikt Klimat start-outline-24x24
    Framtidens klimat

    Framtidens klimat ? så påverkas vi Länsanalyser Klimatscenarier Globala uppvärmningsnivåer
    Klimatscenarier för hav Ladda ner scenariodata Vägledning klimatscenarier
    Klimatet då och nu

    Klimatet då och nu Månadens väder och vatten i Sverige Månadens väder i världen Årets väder
    Årets vatten Klimatindikatorer Klimatindex
    Stigande havsnivåer

    Översikt stigande havsnivåer Bakgrund till planering för stigande havsnivåer Framtida medelvattenstånd
    Havsnivåhöjning efter 2100 Högvattenhändelser och extremnivåer
    Klimatanpassa samhället

    Klimatanpassning Exempel på klimatanpassning
    Kunskapscentrum för klimatanpassning
    IPCC

    IPCC - Nationell kontaktpunkt Rapporter från IPCC
    Svenska författare i IPCC AR6
    Utbildning

    Utbildningsmaterial om klimat och klimatanpassning
    Klimatanpassningsspelet

    Översikt Data start-outline-24x24
    Meteorologi

    Temperatur Nederbörd Moln Vind Strålning Snö
    Lufttryck Åska Ozon i stratosfären UV-strålning Ladda ner meteorologiska observationer Prognosuppföljning
    Hydrologi

    Vattenföring Vattenstånd Vattenbalans Avdunstning
    Is Svenskt vattenarkiv Vattenwebb
    Oceanografi

    Havsvattenstånd Havsströmmar Havsvågor Havstemperatur
    Havsis Alger Datavärdskap oceanografi och marinbiologi Ladda ner oceanografiska observationer
    Luftmiljö

    Kartläggning lufthalt och deposition Prognos marknära ozon
    Luftmiljödata
    Ladda ner data

    Utforskaren - Öppna data Marina miljöövervakningsdata Tekniska frågor och svar
    Övriga frågor och svar Villkor för användning
    TEMA:

    Tema: Luftkvalitet Sjöar och vattendrag
    Havsmiljö

    Översikt Professionella tjänster start-outline-24x24
    Professionella tjänster

    Bygg och infrastruktur Energi Fastighet Flyg Klimat och klimatanpassning Luftkvalitet New Ventures Sjöfart
    Skog Statistik och data Säkerhet och beredskap Utbildning Vattenresurser och vattenmiljö Väderlarm Väg och spår

    Översikt Kunskapsbanken start-outline-24x24
    Ämnesområden

    Meteorologi Hydrologi
    Oceanografi Klimat

    Översikt Forskning start-outline-24x24
    Forskningsenheter

    Atmosfärisk fjärranalys Hydrologi Klimatforskning vid Rossby Centre
    Luftmiljö Meteorologi Oceanografi
    Tillämpad forskning med tillgängliga resultat

    Tillämpad forskning med tillgängliga resultat SMHIs vetenskapliga publicering
    Öppna data för forskning och utveckling
    Forskning om ett förändrat klimat

    Forskning om ett förändrat klimat Klimatmodellering Klimateffektstudier
    Begränsning av klimatpåverkan Klimatanpassning Internationellt arbete med nationell nytta
    Forskning för ett hållbart samhälle

    Forskning för ett hållbart samhälle Prognoser och varningar Skyfall och översvämningar Torka och brandrisk
    Vattentillgång och vattenkvalitet Värme och luftkvalitet i städer Hållbar energi Havet som samhällsresurs
    Forskning för en hållbar miljö

    Forskning för en hållbar miljö Frisk luft
    Rent vatten Levande hav

    Sjörapporten

    Sjöväderutsikt närmaste dygnet

    Kontakta SMHI

    SMHI, Sveriges meteorologiska och hydrologiska institut

    Reception och växel: 011-495 80 00
    Telefon kundtjänst: 011-495 82 00

    E-post: kundtjanst@smhi.se
    E-post: registrator@smhi.se
    SMHIs pressrum
    SMHIs kund- och supportforum
    Mer kontaktinformation

    Följ SMHI

    SMHI på Facebook
    SMHI på Twitter
    SMHIs meteorologer på Twitter
    SMHI på LinkedIn
    Instagram, @smhilive: Bakom kulisserna på SMHI
    SMHI på Instagram

    RSS-tjänster

    Nyheter från SMHI
    Alla RSS-flöden på smhi.se

    Tema

    Konsekvensbaserade vädervarningar
    Havsmiljö i kust och hav
    Sjöar och vattendrag
    Luftkvalitet
    Kunskapscentrum för klimatanpassning
    IPCC Nationell kontaktpunkt

    Väderappar iPhone Android

    Datavärdskap

    Luftmiljödata
    VattenWebb
    Datavärdskap oceanografi och marinbiologi
    Kartläggning lufthalt och deposition

    Logga in

    Simair 2
    AQUA
    Hyfo
    Timbr
    Vinterväg
    Produktportalen
    Väderlarm

    Lediga tjänster

    03 juni 2021

    Systemadministratör Linux

    20 maj 2021

    Systemadministratör Windows

    Fler lediga tjänster
    Väderobservatörer

    Om webbplatsen

    Tillgänglighetsredogörelse
    Cookies och personuppgifter
    Hantering av personuppgifter
    Om smhi.se

    Publikationer

    SMHI ger regelbundet ut tidskrifter, rapporter och faktablad.
    Sök publikationer

    Nyhetsbladet Medvind

    Kontakta SMHI

    SMHI, Sveriges meteorologiska och hydrologiska institut

    Reception och växel: 011-495 80 00
    Telefon kundtjänst: 011-495 82 00

    E-post: kundtjanst@smhi.se
    E-post: registrator@smhi.se
    SMHIs pressrum
    SMHIs kund- och supportforum
    Mer kontaktinformation

    Följ SMHI

    SMHI på Facebook
    SMHI på Twitter
    SMHIs meteorologer på Twitter
    SMHI på LinkedIn
    Instagram, @smhilive: Bakom kulisserna på SMHI
    SMHI på Instagram

    RSS-tjänster

    Nyheter från SMHI
    Alla RSS-flöden på smhi.se

    Tema

    Konsekvensbaserade vädervarningar
    Havsmiljö i kust och hav
    Sjöar och vattendrag
    Luftkvalitet
    Kunskapscentrum för klimatanpassning
    IPCC Nationell kontaktpunkt

    Väderappar iPhone Android

    Datavärdskap

    Luftmiljödata
    VattenWebb
    Datavärdskap oceanografi och marinbiologi
    Kartläggning lufthalt och deposition

    Logga in

    Simair 2
    AQUA
    Hyfo
    Timbr
    Vinterväg
    Produktportalen
    Väderlarm

    Lediga tjänster

    03 juni 2021

    Systemadministratör Linux

    20 maj 2021

    Systemadministratör Windows

    Fler lediga tjänster
    Väderobservatörer

    Om webbplatsen

    Tillgänglighetsredogörelse
    Cookies och personuppgifter
    Hantering av personuppgifter
    Om smhi.se

    Publikationer

    SMHI ger regelbundet ut tidskrifter, rapporter och faktablad.
    Sök publikationer

    Nyhetsbladet Medvind

    =====
    Thanks for using Saildocs, an Internet document retrieval
    service for the bandwidth-impaired. By using this service
    you agree to the Saildocs terms and conditions (send a
    blank email to: terms@saildocs.com for a copy).

    Saildocs is a service of Sailmail, a membership-owned email
    service built by cruising sailors for cruising sailors.
    Sailmail provides world-wide email via marine-band radio,
    internet and satellite including support for the Iridium GO!

    For more information on SailMail see the web page at www.sailmail.com
    or send a query to the office at sysop@sailmail.com.
    More information on Saildocs is available by sending an email to
    info@saildocs.com, this will return the how-to document (about 5K).

    Johan Hansson
  • Det här från SVT text är nästan perfekt.. Men ser ju hellre att man frågar SMHI direkt :-)

    query-reply@saildocs.com

    11:11 (för 2 minuter sedan)

    till mig

    URL: https://www.svt.se/text-tv/415
    Date: 18 Jun 2021 09:11:55 -0000

    (Converted from HTML)
    SVT Text - Sida 415

    Sida 415

    415 SVT Text fredag 18 jun 2021 SJÖVÄDER 1(8) Uppdaterad fredag kl. 04:24 Utsikter till lördag morgon Väderoversikt Öster om Skandinavien finns ett högtryck som har sitt centrum över Ryssland. Ett lågtrycksområde berör Norska havet och norra Skandinavien. Imorgon tar sig ett annat lågtryck in ifrån sydväst över Nordsjön. Bottenviken Omkring syd 4-8, i eftermiddag något ökande. Under kvällen och natten omslag till väst eller nordväst och avtagande, imorgon bitti 2-6. Fram till ikväll regn med måttlig sikt. Väderindex 400

    415 SVT Text fredag 18 jun 2021 SJÖVÄDER 2(8) Uppdaterad fredag kl. 04:24 Utsikter till lördag morgon Norra Kvarken Syd 4-8. Under dagen tillfälligt ökande 9-13, högst mot den finska sidan. Ikväll omslag till nordväst 4-8. Imorgon bitti nord. Mest god sikt, tidvis något regn. Norra Bottenhavet Syd 5-10. Under dagen, i de östra farvattnen, ökande till 9-13. Ikväll allmänt 4-8 och omslag till nord eller nordväst. God sikt. Väderindex 400

    415 SVT Text fredag 18 jun 2021 SJÖVÄDER 3(8) Uppdaterad fredag kl. 04:24 Utsikter till lördag morgon Södra Bottenhavet Syd 5-10. Under dagen, i de östra farvattnen, ökande till 9-13. Ikväll allmänt 5-10 och inatt omslag till nord. God sikt. Ålands hav Syd 5-10, under dagen ökande 9-13. Från ikväll åter 5-10. Inatt omslag till nord. God sikt. Skärgårdshavet Syd 4-8, under dagen ökande 9-13. Ikväll avtagande, inatt 2-6. Imorgon bitti omslag till nord. God sikt. Väderindex 400

    415 SVT Text fredag 18 jun 2021 SJÖVÄDER 4(8) Uppdaterad fredag kl. 04:24 Utsikter till lördag morgon Finska viken Syd 3-7. God sikt. Norra Östersjön Syd 5-10, under dagen något ökande. Inatt avtagande 4-8, mot den svenska sidan då växlande eller omslag till nord. God sikt. Mellersta Östersjön Syd 4-8, under dagen något ökande. Från inatt åter 4-8. God sikt. Rigabukten Syd 3-7, under eftermiddagen och kvällen tillfälligt växlande 1-5. God sikt. Väderindex 400

    415 SVT Text fredag 18 jun 2021 SJÖVÄDER 5(8) Uppdaterad fredag kl. 04:24 Utsikter till lördag morgon Sydöstra Östersjön Sydost 3-7, under dagen tillfälligt något ökande. God sikt. Södra Östersjön Sydost 2-6. Imorgon bitti något ökande. God sikt. Sydvästra Östersjön Växlande 1-5. Från inatt omkring syd och något ökande. God sikt. Bälten Växlande 1-5. Från ikväll omkring ost. Under morgonen risk för kustnära dimma, annars god sikt. Väderindex 400

    415 SVT Text fredag 18 jun 2021 SJÖVÄDER 6(8) Uppdaterad fredag kl. 04:24 Utsikter till lördag morgon Öresund Syd 1-5, i eftermiddag växlande. Från inatt sydost. God sikt. Kattegatt Sydväst 1-5, under dagen växlande. Från inatt omkring ost. God sikt. Skagerack Väst eller sydväst 3-7. Ikväll avtagande, inatt växlande 1-5. Imorgon bitti nordost, åter 3-7. God sikt, från inatt någon skur. Väderindex 400

    415 SVT Text fredag 18 jun 2021 SJÖVÄDER 7(8) Uppdaterad fredag kl. 04:24 Utsikter till lördag morgon Vänern Syd 2-6, vridande till sydväst. Inatt växlande 1-5. God sikt, från inatt skurar. Tyska bukten Nord eller nordost 4-8. Under dagen ökande till 7-11. Imorgon bitti lokalt växlande i samband med lågtryck. Under morgonen lokalt dålig sikt eller dimma. Tidvis måttlig sikt i regn. Fiskebankarna Omkring nord 6-11. Ikväll något ökande. Mest god sikt, någon skur. Väderindex 400

    415 SVT Text fredag 18 jun 2021 SJÖVÄDER 8(8) Uppdaterad fredag kl. 04:24 Utsikter till lördag morgon Syd Utsira Omkring nord 9-13. Från inatt, i de östra farvattnen, avtagande till ca 5. Mest god sikt, från inatt någon skur. Väderindex 400

    415 SVT Text fredag 18 jun 2021 SJÖVÄDER 9(9) Uppdaterad tisdag kl. 13:01 Utsikter till onsdag kväll Fiskebankarna Väst eller nordväst 6-11. I eftermiddag och i kväll vridande till syd eller sydväst. Tisdag eftermiddag syd eller sydost. God sikt. Syd Utsira Väst eller nordväst 5-10. I kväll vridande till syd. Onsdag morgon ökande, onsdag förmiddag 11-kuling 16. Onsdag kväll syd eller sydost och avtagande till 9-13. Mest god sikt Väderindex 400

    415 SVT Text fredag 18 jun 2021 SJÖVÄDER 10(10) Uppdaterad tisdag kl. 11:09 Utsikter till onsdag kväll Syd Utsira Väst eller nordväst 5-10. I kväll vridande till syd. Onsdag morgon ökande, onsdag förmiddag 11-kuling 16. Onsdag kväll syd eller sydost och avtagande till 9-13. Mest god sikt Väderindex 400

    415 SVT Text fredag 18 jun 2021 SJÖVÄDER 11(11) Uppdaterad måndag kl. 13:20 Utsikter till tisdag kväll Fiskebankarna Sydväst 9-13, vridande till väst eller nordväst och avtagande 5-10. Tisdag eftermiddag på västra delen växlande 1-5. Fram till i eftermiddag regn med måttlig eller dålig sikt, därefter siktförbättring. Syd Utsira Väst eller nordväst 8-12. Tisdag eftermiddag avtagande på västra delen växlande 1-5. Fram till i eftermiddag regn med måttlig eller dålig sikt, därefter siktförbättring. Väderindex 400

    415 SVT Text fredag 18 jun 2021 SJÖVÄDER 12(12) Uppdaterad måndag kl. 13:07 Utsikter till tisdag kväll Syd Utsira Nordväst eller väst 0-5, på östra delen upp till 12. Tisdag morgon på den västra delen syd eller växlande 0-4 i övrigt nordväst 3-8. Tisdag kväll allmänt sydost eller ost 2-7. God sikt. Väderindex 400

    Johan Hansson
  • Hej!
    Bra att ni är införstådda vad vi önskar! En kustväderprognos i form av sjörapporten!
    Elisabeth
  • Hej igen!
    Vindarna som anges i sjörapporten hur nära land kan de vara aktuella?
    Elisabeth
  • Hej!
    Äntligen ett ärligt svar från SMHI, ej prioriterat, istället för att hänvisa till tillgänglighet, uppdatering av datasystem och dylikt.
    Hoppas att vi båtfolk som turistar och bidrar till inhemsk turism får tillbaka vår kustrapport till sommaren 2022.
    Trevlig sommar!
    Elisabeth
  • Hej,
    Nu har vi gjort en snabbladdad sida för sjörapporten:
    www.smhi.se/sjorapporten
    Bokmärk sidan så kommer ni åt den med minimal dataöverföring, ca 6KB överförs vilket borde vara möjligt att få hem med mycket dålig internetuppkoppling.
    Sjörapporten gäller över öppet hav och den borde fungera bra även i yttersta delarna av skärgården. Jag vet att den inte fyller behovet längs kusten men den ger i alla fall en fingervisning om vilka vindstyrkor/riktningar som är att vänta.
    Med vänlig hälsning,

    Josef
  • En mycket bra början,, kan vi få till kustområden så är det ju naturligtvis önskvärt
    Johan Hansson
  • Jeg forstår ikke at Stockholm Radio kan sende en kustväder rapport på VHF 2 gange om dagen men at den ikke længere findes på jeres web site . Hvor får Stockholm Radio så deres data frem ? Vejret ved kysten er ofte noget anderledes end ud på havet pga termik- det var derfor super praktisk at kunne vide om vinden ville dreje på strækningen Måseskär- Nordkoster når man fx leder efter en tilsvarende natur

    det vat der SMHI var stærkest . Ud på havet har i allerede stærk konkurrence af DMI og YR og DMI’s grafisk oversigt er meget bedre end den i her lanceret på jeres

    Når Stockholm Radio får denne data, hvorfor kan i ikke smide den på jeres website og spp også ?
    Michael
  • En anslutande fråga - de byvindar som anges i parentes efter medelvinden - är det högsta sannolika vindstyrka eller risk för vindstyrka?
    (Förut angav ni procentuell risk för vindar över 10m/s.)

    Vänligen,
    Catarina
  • Hej Michael och Catarina,
    @ Michael: Stockholm radio använder våra öppna data för att få vindinformation, kontakta gärna dem om du undrar hur de gör.

    @ Catarina: De värden vi har inom parentes är högsta förväntade byvind som kan förekomma under timmen före aktuellt klockslag. Byvind är korta vindstötar, 2-3 sekunders varaktighet.

    Med vänlig hälsning,
    Josef