Förbättringar i väderkartan

Hej, Väderkartan på startsidan som går att visa i helskärm och välja parametrar i är ju en fantastisk produkt. Synd att den tekniska lösning ni valt gör att den är långsam att ladda även med snabb uppkoppling, jfr gärna m kollegorna på dmi.dk

Kanske enklare att åtgärda borde vara att förse varje tregraders temperaturintervall med en markering (linje). Det saknas för 21 grader och skulle det bli 25 eller 30 eller kanske ännu lite varmare så syns ingen skillnad eftersom skalan slutar vid 24 grader. Borde gå att fixa liksom en färg för varje tregraders temp. intervall. Det kan knappast vara svårt och det hade ni på den gamla betaversionen som fanns för ngt år sedan!

Vore också bra med en knapp för att kunna stega i tid i kartan. Nu måste man försöka stoppa tidsstegningen vid ett visst klockslag (och det är eftersläpning och krångligt). Knappar för tidsstegning finns för nästan alla rörliga bilder inkl. hos nordiska gelikar!

Kommentarer

  • Hej Per, tack för dina förslag!

    Alla inlägg som är av förbättringskaraktär taggar vi alltid som förbättringsförslag som våra utvecklare får titta på vad som är möjligt att genomföra i kommande lanseringar. Tack för ditt inlägg så länge.

  • Hej!

    Jag hittade det här inlägget som Per skrev för fyra år sedan, men väderkartan har fortfarande exakt samma problem. Anledningen till att jag tar upp det nu var att jag påpekade problemet med graderingen i kartan för två år sedan (mitt inlägg verkar ha tagits bort, förmodligen för att det överlappar med detta) och fick som svar att ni höll på att utveckla en ny version. Hur lång tid ska detta ta? Är det något ni överhuvudtaget jobbar med fortfarande? Om ni inte har en ny version på gång kanske det vore läge att åtgärda den mest uppenbara bristen i den nuvarande versionen, nämligen att den enda temperaturmarkeringen i kartan över 18 grader är den vid 24 grader, vilket inte ger särskilt bra information under sommaren. Att lägga till markeringar vid förslagsvis 21 och 27 grader borde knappast kräva särskilt mycket jobb.

    Mvh
    Jonatan

  • Hej Jonatan,
    Vi har en ny version på gång som vi snart släpper som BETA. Du kan få kika lite i förhand. Där är kartorna lite förbättrade. Vi ska också jobba med prestandan i sommar. Utvecklarna har idéer på hur man snabbar upp dem. Tyvärr har utvecklingsteamet knappt om resurser.

    https://www.smhi.se/vadret/beta-tjanster/testa-nya-vadertjansten
    https://www.smhi.se/vadret/beta-tjanster/10-dygnsprognos-beta

    Med vänlig hälsning,