Förändring av lufttryck

Hej
Jag undrar lite över förändring av lufttryck i Sverige. Vad är en normal och maximal förändringstakt/gradient i Sverige? Dvs skillnaden i lufttryck på en plats mellan två relativt närliggande tidpunkter.
Skulle uppskatta svar i hPa/timme eller liknande.
Tack på förhand

Kommentarer

  • Hej Ulf.
    Vid en titt i våra arkiv är rekordet för lufttrycksändring över en tretimmarsperiod 20 hPa. Det ger alltså knappt 7 hPa/timme i genomsnitt. Så sett över bara en timme kan lufttryckstendensen vara ännu kraftigare. Från våra automatstationer som började mäta lufttryck varje timme 1995 så hittar vi ett fall från Skillinge (28/10 1998) då lufttrycket sjönk med hela 9 hPa på en timme i samband med en lågtryckspassage. Timmen efter så steg i stället lufttrycket nästan kraftigt.
    Sannolikt kan ännu större förändringar än 9 hPa/timme ske, men det är väldigt sällsynt, åtminstone i Sverige.

    Thomas Klimatolog